Sinds de vorige eeuw is er weer een kotter compleet op Urk gebouwd. Het is de Bona Fide TX-65. Zelfs het casco komt van het voormalige eiland. VCU (Visserij Coöperatie Urk) bouwde de kotter in opdracht van de Texelse garnalenvisser Erik Kalf.
Erik Kalf, opdrachtgever en eigenaar van de TX-65, besloot de kotter bij VCU te laten bouwen op basis van eerdere ervaringen met het bedrijf. Jaren terug liet hij zijn oude schip bij VCU verbouwen. Dat heeft zo’n goed gevoel achtergelaten dat hij weer in gesprek ging met VCU.
“Ik besprak mijn plannen met Roelof van Urk, engineer en projectleider voor de TX-65 bij VCU. Hij vertelde dat zij ook de nieuwbouw voor mij konden realiseren. Dat wist ik niet. Gezien de goede ervaring in het verleden ben ik met VCU in zee gegaan.” In oktober 2017 werd de kiel gelegd.
Visserijkennis
Een pluspunt voor VCU is volgens Kalf de grote kennis op visserijgebied in Urk en het netwerk van bedrijven met diezelfde kennis dat daar gevestigd is. VCU heeft ijzerwerkers in dienst van de voormalige scheepswerf Metz. De kennis voor de bouw van een casco is dan ook in huis.
Het casco is gebouwd in de loods van De Flux aan de Urkervaart, de buurman van VCU. De Flux is het bedrijf dat ook de intimmering van de kotter verzorgde, in opdracht van hoofdaannemer VCU.
De opdracht was belangrijk voor VCU. 50 procent van de medewerkers is jonger dan dertig jaar. Door dit werk kunnen de oudere scheepsbouwers in de praktijk hun kennis doorgeven aan de jongeren. “De jonge scheepsbouwers zijn de toekomst van het bedrijf”, vertelt Roelof van Urk.
Ook de stagiairs die het bedrijf altijd heeft, lopen mee met oudere vakspecialisten. “Zij weten immers alles wat aan boord gebeurt en hoe de techniek van een visserijschip werkt, zoals het vissen en de vangstverwerking. We zijn eigenlijk gewoon een scheepswerf gespecialiseerd in visserij, onderhoud, refit en toeleveren aan schepen.”
Urker bedrijven
“Het 24 meter lange en 6,20 meter brede schip is een zusterschip van de in 2015 gebouwde WR-40 – alleen een meter langer”, gaat Van Urk verder. Het is de eerste keer dat VCU als hoofdaannemer een visserijschip volledig bouwt, inclusief het casco. Het ontwerp is van Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen.
VCU heeft voor veel Urkse onderaannemers gekozen. Iedereen zit in een straal van 500 meter om het bedrijf. Op Urk zit kennis van visserij in het bloed, dat zie je ook terug in de scheepsbouw. Als voorbeeld noemt Van Urk dat er veel met roestvaststaal is gewerkt aan de kotter. “Het potdeksel en het verwerkingsdek zijn bijvoorbeeld van rvs gemaakt.”
De installaties voor visvangstverwerking werden geleverd door De Boer RVS. Aan dek staat een Luyt 6-trommelige vislier. De aandrijving geschiedt door een Caterpillar C12 met een Promarin
5-blads schroef (diameter 1500 mm) met straalbuis FS-40. De Twindisc keerkoppeling (MGX-5170) is inclusief inschakelbare PTO voor de hydrauliekpomp. Twee C4.4 generatorsets van Caterpillar worden gecompleteerd door een Caterpillar C2.2 als havenset.
Stil
Om extra schoon te kunnen werken, is alles zo veel mogelijk rond en glad afgewerkt. Het schip werkt immers voor de voedingsindustrie, onder de strenge norm van HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point). Eenvoudig schoonmaken en het minimaliseren van plekken waar resten kunnen achterblijven, zijn erg belangrijk.
Uit de proefvaart bleek, zoals verwacht, dat het schip een uitstekende stabiliteit heeft en een geringe diepgang van 1,96 meter, Door de voorste watertank niet te vullen kan de diepgang teruggebracht worden naar 1,86 meter. De bemanning slaapt en leeft op het schip, ook als het in bedrijf is.
Voor het comfort van de bemanning is dan ook alles aan het schip gedaan om het schip fluisterstil te maken. JVS Noise & Vibration Engineers heeft een geluidsprognose van het schip gemaakt. Op hun aanwijzingen is er bijvoorbeeld met speciale antidreunpasta gewerkt om het schip nog stiller te maken.
Het is uiteindelijk een fluisterstille garnalenkotter geworden.