Voor Oonincx Scheepsonderhoud was de Skagen de eerste afbouwopdracht in eigen beheer. Directeur Jaap Oonincx kijkt met trots terug op het project en op de geslaagde chemicaliƫntanker. Eigenaar is Skagen Shipping BV, waarvan mede-aandeelhouder Martin Oosse de kartrekker is. Hij doet al meer dan twintig jaar zaken met Jaap Oonincx. De twee wisten dus precies wat ze aan elkaar hadden en trokken gezamenlijk op tijdens de afbouw.
Martin Oosse is tevreden over de manier van werken Ć©n over het mts Skagen. Half september voer hij zelf twee dagen met zijn compagnons mee op de tanker, voor de eerste reis naar Wiesbaden. De bevindingen van de technische proefvaart, die 10 september succesvol verliep, werden bevestigd. āHet is een fijn schip om mee te varen. Het loopt heel makkelijk weg. Ik ben heel blij met de rompvorm. Je ziet het ook: geen zeeĆ«n, geen krullen, alles mooi vloeiend.ā
Het schip is uitgerust met een bulbsteven. āNee, dat is nog niet heel erg gebruikelijk in de binnenvaart, al begint het langzaam te komen. Wij hebben ervoor gekozen omdat het schip daardoor wat sneller zou zijn en het ons 12 ton meer draagvermogen opleverde.ā
Kvb Sterrenburg
In 1996 ontmoetten Martin Oosse en Jaap Oonincx elkaar voor het eerst. De laatste herinnert zich: āDestijds had hij samen met zijn vader het koppelverband Sterrenburg. Ik werkte als ijzerlasser en moest divers laswerk verrichten op het koppelverband. Later hadden we weer contact, toen ik werkte voor Euro Maritiem en ik voor de familie Oosse en hun compagnons twee schepen mocht afbouwen: de Evidence en de Excellence.ā
Oonincx Scheepsonderhoud, dat naast onderhoud ook thuis is in scheepsafbouw, leidingwerk, metaalĀbewerking, verkoopt ook pompen. Vorig jaar klopte Martin met zijn nieuwbouwplannen voor de Skagen weer bij Jaap aan. āHartstikke mooi natuurlijk. Wij zijn die uitdaging graag aangegaan. Het is voor ons de eerste keer dat we een schip in eigen beheer afbouwen.ā
Aangezien hij dat in opdracht van Euro Maritiem tal van keren heeft gedaan, was dat een kolfje naar de hand van Jaap. āEn toch, toen Lloyds aan het eind van de proefvaart zei dat het schip een voorlopig certificaat van goedkeuring kreeg, deed dat me wat. Het lijkt logisch dat je dat certificaat krijgt ā en dat is het ook ā toch voelt het als de kroon op je werk. En daarna verder met de laatste afwerking en zorgen dat het schip EBIS maakt en kan gaan varen. Daar moet de klant immers het geld mee verdienen.ā
Ideeƫn samen uitwerken
Skagen Shipping is eigendom van drie families; naast de familie Oosse zijn dat de families Pomp en Meijer. Alex Pomp en Marco Meijer gaan met het mts Skagen varen. Zij lieten het casco bouwen door Gebr. De Jonge Shipbuilding Services, op hun scheepswerf in Kladovo.
Het casco arriveerde in mei in Nederland. De afbouw vond plaats in Werkendam. Aangezien Oonincx Scheepsonderhoud geen eigen kade heeft, huurde het bedrijf er Ć©Ć©n van plaatsgenoot De Waal Machinefabriek. Die leverde ook de stuurmachines en schroefassen.
Martin Oosse selecteerde zelf EMS voor de elektriciteit en De Leeuw & Van Vugt voor de betimmering. Oonincx Scheepsonderhoud tekenĀde voor de machinekamers, het tankdek en het leidingsysteem met de āeigenā ladingpompen van Dutch Well Pumps.
āDe klant wilde eigen ideeĆ«n verwerken in het leidingsysteem. Doordat wij zelf de engineering doen, konden we die ideeĆ«n samen uitwerken. Zoals een vast stripsysteem op de leidingen. Wij werken met korte lijnen, communiceren heel directā¦ Dan heb je veel invloed als klantā, zegt Jaap, die persoonlijk de coƶrdinatie deed.
āDe samenwerking is gewoon fijn geweestā, beaamt Martin. āMet alle partijen. Iedereen heeft zijn best gedaan om er een schip van te maken zoals wij dat voor ogen hadden. Het was gewoon Ć©Ć©n groot team.ā
Skagerrak
Het mts Skagen is 110 meter lang en 11,45 meter breed. Het schip beschikt over acht gecoate tanks en een laadvermogen van 2.514 ton. āMaar de partijen die we vervoeren, zijn meestal 2.000 tot 2.100 ton.ā
De naam van het schip is bedacht door Alex Pomp. Skagen is een plaats op het noordelijkste puntje van Denemarken. Martin legt uit: āAlexā vader had vroeger een kuster en voer daar destijds vaak langs, als hij via het Skagerrak naar Denemarken of Zweden ging.ā