150 jaar geleden zijn onze voorvaderen begonnen met het oprichten van onderlinge verzekeringen. Dat was een prima initiatief, zelfs zo goed dat als ze het toen niet hadden gedaan wij het nu alsnog zouden moeten doen. Maar gelukkig hebben zij het gedaan en daarmee de binnenvaart veel geld bespaard.
Door de jaren heen zijn er door diverse fusies niet veel echte onderlinges meer over, wat op zich jammer is, maar de tijden veranderen en de kapitalen worden steeds groter, plus de eisen van de Nederlandse bank die ons verplichten steeds meer geld in kas te hebben en allerlei peperdure eisen over de controle en de vormen van bestuur.
De twee scheepsonderlingen die nog over zijn proberen al een aantal jaren tot een fusie te komen. Dat lijkt nu aardig te gaan lukken; de obstakels die er dit voorjaar nog lagen zijn vrijwel opgeruimd. We zijn nu in de fase gekomen dat de schippers/deelgenoten er weer over mogen, nee moeten, beslissen. Dat wij er als schippers zelf over beslissen is een groot goed. In deze vorm van onze verenigingen beslissen de deelgenoten over alle zaken die van belang zijn en die typisch alleen de binnenvaart raken.
Nu op dit moment komt er een derde partij die zegt niet te willen stoken in een bijnahuwelijk maar komt wel met het verhaal dat de schippers nog weleens even goed moeten nadenken voordat ze beslissen over de voorgenomen fusie.
Nu leven we gelukkig in een vrij land en iedereen mag schrijven en zeggen wat hij wil maar ik vind het niet zo netjes wat TVM doet . Ze komen feitelijk met het aanbod om Oranje over te nemen en dat voor de prijs van het inleggeld, dat de schipper dan terug krijgt. Tjonge jonge, wat een genereus aanbod . Het inleggeld is een fractie van de waarde van Oranje. Dat die andere clubs, zoals de SON en Noord-Nederland, daar zijn ingetrapt heeft mij al erg verbaasd maar dit is wel de limiet. Verder is het natuurlijk zo dat er bij TVM alleen getrapte democratie is, dat wil zeggen dat de individuele schipper geen inspraak meer heeft. Hij mag wellicht nog de ledenraad benoemen maar dat is het dan ook wel. Die ledenraad maakt deel uit van de grote ledenraad van TVM, waarin de binnenvaart met 5 procent is vertegenwoordigd. De andere 95 procent zijn voor de vrachtwagenjongens, die het overgrote deel van TVM uitmaken. Het is natuurlijk een keuze maar wel één waarmee je alle directe zeggenschap uit handen geeft.
Ik en met mij vele collega`s komen uit de traditie van de 150-jarige onderlinge scheepsverzekeringen. Daar waar we altijd de controle over de gelden en de voorwaarden hebben en waar iedere verandering in het verzekeringsreglement door de algemene vergadering moet worden bekrachtigd . Ik vind dat waardevol. Er gaat bij ons geen geld de deur uit aan zaken die de binnenvaart niet direct raken en daardoor zijn we nog altijd de meest voordelige, met het meest uitgebreide verzekeringspakket en dat wil ik graag zo houden.
Ger Veuger,
ex ms Cambio