Mts Frederika is 110 x 11,45 meter, heeft een inhoud van 3634 kuub, verdeeld over tien tanks met een gelijk aantal Marflex-pompen, die het dubbele leidingsysteem van PSI functie geven. Het casco bezit een bovengemiddelde kwaliteit en is gebouwd bij Gebr. de Jonge Shipyard Kladovo Servië, overeenkomstig een nieuwe tekening van Combi International en afgebouwd bij TeamCo Shipyard Heusden. In de mast wappert de Trendco-vlag.
Héél lang geleden waren er eens twee zeilschepen van eenzelfde makelij: de Frederika en de Excelsior. Grootvader Bosman was zetschipper op de Excelsior. In de tijd dat zeilen werden opgeborgen, stond zijn kleinzoon Aart aan het roer van de Damco 276, die dit schip later in eigendom kreeg en omdat hij Excelsior een mooie naam vond, schilderde hij die op zijn boeiing.
Zoon Jan kopieerde deze naam in 2008 reeds voor de vierde keer en zowaar komt nu Frederika eveneens te voorschijn. De moraal van dit verhaal: historie en familie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Terug in het getij van de dag: Jan en Liesbeth Bosman-Van den Berg besturen samen de firma ‘Frederika vaart’ en als er gevaren wordt, zijn het ook collega’s. We zijn aan boord in Willemstad waar de Frederika uitpuft van haar prestatie op het Vuile Gat. De 1800 pk sterke, flexibel opgestelde ABC heeft laten zien wat hij kon.
Koeriersdienst
Professioneel door TeamCo ingebouwd, waarbij LRS de wetgeving in het oog hield, slaagde de Frederika cum laude, begeleid door een bescheiden aantal decibellen. Jan krijgt ladingcomputerles; er wordt gelost waarbij het Hollandsch Diep zijn water terugkrijgt.
Schoonvader van de Berg – hij heeft een andere professie en is alleen voor vandaag hulpstuurman – houdt vanuit de stuurstoel het overzicht en meldt dat ‘het doolhof aan dek’ inmiddels geen geheimen meer voor hem kent.
We praten met Liesbeth: “De klok rond overal naar toe varen betekent dat de ‘koeriersdienst’ van mijn ouders – met uitzondering van de vakanties – vrijwel elke vrijdag op gang komt. Zo’n proefvaart willen ze gewoon meemaken!”
Er wordt gelost: het Hollandsch Diep krijgt zijn water terug. (foto’s Johan de Witte)
“Voor onze dochters Isabel en Stella heeft Hoogendoorn een paar mooie kamers getimmerd. In samenwerking met Hoogendoorn hebben we de bemanningsverblijven en die van ons een warme, gezellige sfeer gegeven. We streefden met de inrichting naar een combinatie van origineel en functioneel. De keuken draagt eveneens het label van Hoogendoorn. Afbouwen is druk, spannend maar ook leuk.”
Techniek
Combi International tekende een casco met zeer grote tankinhoud, dat zich in de markt onderscheidt. Onderwater is er aan verminderde weerstand gewerkt; bovenwater presenteert de voorboeiing zich als uniek.
Het dubbele leidingwerk is getraced en uitgelegd voor separate partijen. De stuurhut leverde Kampers. Werkina was elektrisch verantwoordelijk.
“Varen doet de Frederika super”, aldus Jan Bosman, die zijn Harley Davidson-hobby op een laag pitje heeft gezet, ofschoon zijn ABC-jongensdroom waarheid is geworden.
De Frederika van toen en nu hebben overeenkomst, en dat blijft. Om dat vandaag de dag aan de Volkerak nog waar te nemen – “weet je nog van toen?” – vraagt steeds meer voorstellingsvermogen.
(Johan de Witte)