Na Mountain- en Star-tankers brengt een investeerdersgroep nu twee schepen in de vaart van Desert tankers BV. De opvolger van deze Kalahari is volop in ontwikkeling ofwel moet zijn ‘propedeuse’ nog inleveren. Het zijn standaardschepen van 110 x 13,50 meter. Rensen-Driessen Shipbuilding leverde het casco; Dolderman had de regie van afbouw; EMS gaf het schip elektrische impulsen en Teunis Verveer realiseerde comfort. Resultaat: vlekkeloos!
Mevrouw Ellen Warbout, echtgenote van John Warbout, werd gevraagd om mts Kalahari te dopen. Gekleed in ‘februari-outfit’ voor dit ritueel werd zij door een select gezelschap minutieus in haar bewegingen gevolgd tot de fles aan scherven vloog en de woorden “goede vaart voor bemanning en schip” over de Kalkhaven wegebden. Applaus! Ellen zei later “dat het bijzonder is als jij geluk voor de crew en het schip mag wensen. Aanmonsteren zal er niet van komen, maar ik verlies de Kalahari mijn levenlang niet uit het oog!”
Grote dorst
De Kalahari mag dan wel in de Kalkhaven liggen, maar als we de ijspegels aan de pijpleiding zien, wordt duidelijk dat we voor echte warmte nog steeds in Afrika moeten zijn. De temperatuur speelde een voorname rol in de korte speeches na de doopplechtigheid.
In zijn toespraak zei Doldermans Ferry van Rijn van Google geleerd te hebben dat er naast stokstaartjes en leeuwen ook bosjesmannen in de Kalahari leven. “En dat lijkt dan toch weer veel op de naam van één van de eigenaren”, aldus Ferry in een ‘humorvolle vrijage’ met zijn opdrachtgevers. Zoals bij Dolderman gebruikelijk hief het gezelschap in Café Restaurant Merz aan de Korte Kalkhaven het glas op de Kalahari. Overigens, vertaald uit het Tswana, betekent Kalahari “grote dorst”.
Geen verrassingen
Marcel Roth kan enig specialisme niet worden ontzegd. Na zo’n tien afbouwschepen weet je van de hoed en de rand in afbouwland. In de ambiance van Merz laat hij weten: “Je doet wat je moet. Niettemin geeft dat veel voldoening. In het bijzonder als het schip eenmaal vaart en de crew content is. De zoveelste tanker van dezelfde tekening heeft geen verrassingen, is wat je noemt doorontwikkeld, maatvast en afbouwvriendelijk. Ofschoon modernisering van materiaal of equipement onafgebroken aandacht krijgt.”
(foto’s Johan de Witte)
Dolderman Motoren installeerde twee 3508 Caterpillars. Leemberg leverde leidingen. De Kalahari heeft deepwell-ladingpompen van Marflex. Manoeuvres van het voorschip beheerst Verhaar in combinatie met energie van Caterpillar. De stuurhut komt van Alubouw de Mooy en is door Verveer voorzien van meubilair. Het woningcomfort heeft Verveer gerealiseerd met een eigen plek voor elk bemanningslid. EMS was verantwoordelijk voor de elektrische installatie. Dijvler Materiaal, al 26 jaar specialist, leverde lieren.
Cambus
Electric Marine Services heeft de lessenaar geleverd die velen reeds bewonderden op Construction & Shipping Industry in Gorinchem. Het is die vrij van de grond staande zuivere cirkel, gemaakt van glas en granieten bovendeel en ingevuld met de nieuwe nautische lijn van Alphatron en zichtinstrumenten van EMS.
Volgens Ronald Hamstra van EMS uitte een Belgische collega oog in oog met deze lessenaar zich met: “Amai, dat is nu precies unne zwarte parel.”
Echter, digitaal vastleggen laat dit exemplaar zich niet zo gemakkelijk. Ronald heeft al zijn techniek er tegenaan gegooid. Onder andere wordt de hoofdmotor uniek bestuurd door de zogenaamde programmeertaal Cambus. Daar zullen we nog wel meer van horen!
Op zoek naar de finishing touch voor het interieur van de Kalahari kwamen de dames Bosman en Roth bij Textilia in de Dordtse Voorstraat terecht, waar de ‘baas’ als twee druppels water op Guus Meeuwis lijkt, dachten beiden meteen.
“Sjors en Patrice overtuigden ons in de essentie van mooie stoffen, kleurspel en fleurige patronen. We waren er aan het juiste adres voor gordijnen, vloerbedekking, behang en zonwering, maar bovenal voor een zeer bereidwillige service.”
(Johan de Witte)