Voor de inzameling van vloeibare afvalstoffen neemt Belgian Oil Services (BOS) twee nieuwe tankers in gebruik: de BOS 16 en BOS 17. Deze twee zusterschepen, type N gesloten tankers met een lengte van 40 meter en een breedte van 7,70 meter, onderscheiden zich onder meer door dubbelwandigheid. “Bijzonder voor een schip van dit formaat”, zegt Alain Devos, operations manager bij BOS.
“De keuze voor meerdere, kleinere tankers maakt ons flexibeler in onze dienstverlening.” Aldus Alain Devos van Belgian Oil Services.
BOS heeft ervoor gekozen om meerdere tankers van kleiner formaat te laten bouwen. Dat betekende een aanzienlijk hogere investering voor hetzelfde laadvermogen. “Maar wij zijn dan ook geen vervoerder”, zegt Devos. “De keuze voor meerdere, kleinere tankers maakt ons flexibeler in onze dienstverlening. En tegenover de hogere investering staan lagere exploitatiekosten per schip.”
Inzameling
BOS zamelt in alle Vlaamse havens, alsook in Terneuzen en Vlissingen, vloeibare afvalstoffen afkomstig van de zeevaart in. Zowel afgewerkte olie, brandstofresten, bilgeolie en bilgewater uit de machinekamer als waswaters van allerlei producten.
De BOS 16 en 17 voldoen aan alle eisen die de specifieke afvalwetgevingen en het ADN(R) stellen aan deze inzamelingen. “Wij willen een voorbeeld zijn op het gebied van milieu en veiligheid”, zegt Devos. De BOS 16 werd begin dit jaar in gebruik genomen en de BOS 17 kwam in april in de vaart.
Acht tanks
De nieuwe tankers zijn uitgerust met acht tanks van 50 ton per stuk. Voor de indeling is een groot aantal kleine tanks gekozen met het oog op de voorscheiding aan boord.
“De voorscheiding bij de bron is in bepaalde gevallen wettelijk verplicht”, legt Devos uit. “En het hoeft niet te verbazen dat die verplichting de komende jaren aangescherpt wordt. Wij zijn er klaar voor. Bovendien, waar het nu nog niet verplicht is, is scheiden aan de bron voor ons nu al regelmatig commercieel aantrekkelijk.”
De BOS 16 en BOS 17 zijn afgebouwd bij VeKa Bijlsma. (foto’s Jan Johan ten Have)
De BOS 16 en BOS 17 zijn elk uitgerust met dubbele pompen. De ene pomp is bedoeld voor de zwaarste producten en de andere voor lichtere substanties. “Dankzij een dubbel leidingensysteem kunnen wij lading van elke gewenste tank naar elke andere gewenste tank pompen”, legt Devos uit.
Alle tanks zijn uitgerust met verwarmingsspiralen om de zwaarste oliën te kunnen verpompen. De pomp voor lichtere lading is bovendien geschikt om binnenvaartschepen en kleinere zeeschepen leeg te zuigen. Dankzij de lage kruiplijn zijn de BOS 16 en BOS 17 ook geschikt om op kleinere kanalen te werken.
Scheepsafvalstoffen
De casco’s van de BOS 16 en BOS 17 zijn gebouwd in China, in opdracht van VeKa. De afbouw vond plaats bij VeKa Bijlsma in Lemmer. De elektrische installatie en machinekamerinrichting kwamen voor rekening van Berghuis Maritiem.
De core business van Belgian Oil Services is de inzameling van vloeibare en vaste scheepsafvalstoffen. Daarnaast is BOS specialist in cleaning van zee- en binnenvaartschepen en het bestrijden van overflows. Ook biedt BOS diverse services voor de zeevaart, zoals proviandtransport waar dat over de wal onmogelijk is, personentransport tussen wal en schip en assistentie bij duikwerk en andere werkzaamheden.
Marpobel
BOS is samen met zusterbedrijf Marpobel eigendom van de Group Van Gansewinkel en van de Group Machiels. Marpobel is de Haven Ontvangst Installatie in het vierde Havendok in Antwerpen. BOS is de inzamelaar en Marpobel is de verwerker. Samen vormen ze een sterke combinatie met aanbieding van een kwaliteitsvolle dienstverlening.
(Jan Johan ten Have)
Meer informatie:
www.marpobel.com
www.esbgroup.nl
www.bos-antwerp.com