Aan de poort bij de energiecentrale van Electrabel langs de Waal in Nijmegen is het al vroeg in de morgen een grote drukte. Met bijna nog meer precisie dan wij op andere terminals gewend zijn vindt de toegangsprocedure plaats. Zoals dat hoort moeten ook wij netjes achteraan aansluiten in de rij van chauffeurs die zich aanmelden voor een klus op de locatie. Zelfs mijn helm, fluoriserend en reflecterend hesje zijn niet overtuigend genoeg om op goed vertrouwen te worden doorgelaten. De beveiliging vraagt of ik mijn VCA-papieren bij me heb en of ik de veiligheids-DVD van Electrabel al heb bekeken.
Eenmaal aan boord maakt de koffie van Cindy Leblon alles weer goed. Ook voor haar partner Freddy Vandenbussche wordt aan de tafel in de woning een royale mok neergezet. Cindy en Freddy zijn binnen de Orinoco NV op dit moment mede-eigenaars van het schip en zullen die status binnen afzienbare tijd inwisselen voor die van eigenaar van het schip. Ondertussen schuift ook broer Franck Vandenbussche aan voor de koffie.
De broers zijn Fransen, dat was al te zien op het achterdek aan de kentekenplaten van auto’s. Cindy spreekt goed Nederlands en vangt het Nederlands-Frans taalmisbruik in het gesprek spontaan op met de juiste vertaling naar haar partner inclusief een veelvoud van begeleidende glimlachen. Freddy heeft de laatste twee jaar een uitstapje gemaakt naar de droge lading. Vóór die tijd heeft hij vier jaar ervaring opgedaan in de tankvaart en hij is blij dat hij de draad weer kan oppakken. Toen Freddy deze nieuwbouw werd aangeboden heeft hij daar meteen op overtuigende wijze op gereageerd. Broer Franck is bezig zijn laatste ADNR-certificaten te behalen.
Scheepsbouwkundig Ingenieursbureau Maaskade
We vragen Freddy of hij tevreden is met zijn schip. Dat is hij, van voor tot achter. Hij heeft nog nooit met een schip gevaren dat vergelijkbaar kan manoeuvreren zoals deze Guatemala dat doet. Ook de uitrusting van het schip stemt hem tot volle tevredenheid. Hij is zeer in zijn sas met het schip.
Dat moet Everhard Straatman en Geert van der Molen goed doen. Everhard bouwde eerder met zijn vader het mts Maracaibo, destijds het eerste 135-meter-tankschip. Daarna volgden mts Orinoco en mts Dordogne. Bij het ontwerpen van de schepen is Geert van der Molen van Scheepsbouwkundig Ingenieursbureau Maaskade altijd de ‘vaste’ gesprek- en tekeningpartner van Everhard.
Karaktervol
Als we samen met Freddy Vandenbussche het resultaat van dit tweetal bekijken kunnen we niet anders dan concluderen dat de Guatemala een vriendelijk ogend, karaktervol schip is geworden met mooie rondingen. De grootste verdienste is de combinatie tussen draagvlak en maatvoering.
Het schip meet 1797 ton en heeft zes tanks met een gezamenlijke inhoud van 1880 m3. (foto’s Hans Heiligers)
Het casco is door de Poltramp Yard in Polen afgeleverd met als maten 81,30 x 10,20 x 3,30 meter. Het schip meet 1797 ton en heeft zes tanks met een gezamenlijke inhoud van 1880 m3. Het is een 6-partijenschip geworden, geschikt voor vervoer van minerale olie en chemicaliën.
De keuze voor de pompen viel ook voor dit schip op die van Kampers Pompservice uit Puttershoek. Verder is er evenals bij de Dordogne die Everhard bouwde, trouw gebleven aan Caterpillar, waarvan de C32-hoofdmotor exact 1000 pk telt. Ook de generatorsets zijn geel gekleurd; ze leveren respectievelijk 62,5 en 107 kVA. De eerder geroemde manoeuvreerbaarheid komt mede door het goede werk van de Van Tiem-boegschroefinstallatie.
Noord-Franse kanalen
Als we het inbouwen en uitlijnen van de motor eventjes vergeten zitten we er niet ver naast als we zeggen dat het schip in eigen beheer is afgebouwd op de locatie van D’hondt aan het Albertkanaal. Everhard en zijn zus Manuela Verbeek-Straatman hebben om het hardst gestreden wie het meest recht had op de titel van projectmanager. Net als bij de Dordogne heeft Manuela de machinekamer, de woning en het stuurhuis ingericht.
De doop werd verricht door Dillan, de zoon van Cindy en Freddy. De eerste maal dat hij de fles een zwiep gaf, was hij iets te voorzichtig. Dat heeft hij bij de tweede ronde ruimschoots goed gemaakt. In de woning hangt een zeer gedetailleerde tekening die door hem is gemaakt.
Het schip voltooide voor Beltank tot nu toe reizen op de Duitse en Belgische kanalen. Cindy en Freddy kijken niettemin uit naar reizen via de Noord-Franse kanalen.
(Hans Heiligers)