- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwBarcelona tussen kunst en realisme

Barcelona tussen kunst en realisme

- Advertentie -

Delen

Door de poort van Shipyard Trico komt de Barcelona in grote Down the River-letters op ons af. Eenmaal op het trunkdek met afsluiters, leidingen, pompen en veelkleurige equipement en opgewarmd door de zon dringt zich een gedachtesprong op naar het Barcelona van Gaudi: wat zou hij nog hebben toegevoegd aan zo’n drijvend stukje kunst? Dit kunstwerk is immers letterlijk af!

De Barcelona heeft achttien tanks en negen Bornemann-pompen. (foto’s Johan de Witte)

Oké: kunst om te zien. Echter, om in deze malaiseperiode 135 x 15 meter en 6305 ton draagvermogen aan de vloot toe te voegen, roept bij eigenaar Moseltank AG gemengde gevoelens op. Niettemin: het schip vaart!
Het casco werd in 2007 besteld. "En niet met het oog op schaalvergroting", zegt Peter Maes, die sterk betrokken is bij dit mts Barcelona. “In 2007 besloten we tot vlootvernieuwing; we bestelden vier casco’s en verkochten drie schepen.”

Stijlvol
Dit schip is via Rensen Shipbuilding gebouwd in Archangelsk aan de Dvina-rivier, die uitmond in de Witte Zee. De levering was vrijwel just in time, maar men besloot onder invloed van de economische ontwikkeling het traject van casco naar schip te vertragen. Niettemin is het onder Bureau Veritas-klasse gebouwde casco qua plaatvoering, laswerk, perfect afgewerkte constructie en aankleding door Shipyard Trico een ‘schoon schip’ geworden. Ruudtrans zorgt voor lading.
Miranda Maes had op 2 juni de eer om deze blanke olie-tanker voor het ARA-verkeer te dopen bij de Cruise Terminal Rotterdam. Een Rotterdams evenement gecombineerd met het zuidelijk karakter van onze buren werd een stijlvol feestje.
Kapitein Lambert Bloemen en Herbert Vissers staan aan het roer van de Barcelona. Het schip werkt, woont en vaart volgens de heren overeenkomstig zijn uitstraling.

Gemoedelijk
Peter Maes is de technische man van de firma. Via de zeevaartschool (werktuigbouwkunde) en enkele jaren zoutwaterervaring werkt hij voor het familiebedrijf. Gedurende een stevig deel van de Barcelona-afbouwperiode kwartierde hij zich in bij Shipyard Trico.

"Trico is een professioneel bedrijf, dat precies weet waar het mee bezig is. Er heerst een gemoedelijke sfeer waarin wensen en kwaliteit verpakt zijn in de afbouw-overeenkomst. Jong en dynamisch. Met plezier gewerkt, zonder incident."
De proefvaart verliep volgens het boekje, ofschoon de samenwerking met de IVW ook op deze werkvloer weer ronduit slecht genoemd wordt.

Mix
Scheepstimmerbedrijf DaCapo verzorgde met een mix van traditie en modern het gehele interieur. De door DaCapo gecoördineerde en aangeklede EBR-stuurhut, de badkamers en keuken bewijzen eveneens de kwaliteit van hun onderaannemers. Caterpillar is er voor voortstuwing met twee motoren van het type 3512. Er zijn van hetzelfde merk nog twee C18’s en twee C4’s voor de boordenergie.
De Barcelona heeft achttien tanks en negen Bornemann-pompen, gemanaged door een geautomatiseerd los- en laadsysteem van European Pump Services uit Ridderkerk. Dit EPC-systeem is intelligent, heeft onbegrensde mogelijkheden, is simpel en doeltreffend te bedienen. De elektrische installatie realiseerde EMS: allround controleer- en bedienbaar op een panel-pc.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -