ELV en NPRC zien dat samenwerking op Frankrijk werkt

0
Samenwerking tussen eigenaren van spitsen en canal-du-nord-schepen. (foto Rick Middendorp)

De binnenvaart tussen Nederland en Frankrijk heeft een goed jaar achter de rug, stellen binnenvaartcoöperaties ELV en NPRC. Ze deden dit jaar ruim 2.000 reizen en dat is 6 procent meer dan in het beste jaar, 2018.

Beide coöperaties zijn actief in het vervoer met kleine schepen: spitsen en canal-du-nord-schepen. Ze startten twee jaar geleden een strategische samenwerking, maar wel met behoud van hun eigen identiteit. Het doel van de samenwerking was om te komen tot een slimmere inzet van de schaarser wordende kleine schepen en het verhogen van de vervoerszekerheid voor verladers. Die opzet is geslaagd, stellen ze nu vast

‘Team Frankrijk’

De twee Nederlandse coöperaties brengen op de vaart van en naar Frankrijk circa honderd binnenvaartondernemers samen in het segment van spitsen en canal-du-nord-schepen. Organisatorisch is er de afgelopen twee jaar achter de schermen hard gewerkt aan de invulling van de samenwerking. Zo werd een centraal ‘team Frankrijk’ opgezet met een mix van logistieke professionals uit ELV en NPRC. Dit team koppelt de logistieke vraag van klanten aan een optimale inzet van de schepen.

Met de varende ondernemers werden regelmatig online overleggen gevoerd om de samenwerking te toetsen. Daarnaast werden systemen geïntegreerd en de invoering van de iBarge-app leidde tot digitalisering van de keten. Ook is  een efficiencyslag gemaakt op administratief vlak.

Schepen van ELV en NPRC.

Koudwatervrees

ELV-voorzitter Bart Verkade zegt: “Bij de aankondiging van de samenwerking tussen ELV en NPRC in 2020 was er zeker sprake van wat koudwatervrees. Twee jaar later ervaren ondernemers de voordelen en zien ze dat er betere aansluiting is op vrachten.”

Een voorbeeld daarvan zijn de schepen die namens NPRC mout uit Frankrijk vervoeren naar de Heineken-brouwerij in Zoeterwoude. Bijna 100 honderd van deze schepen laadt vervolgens rollen staal namens ELV vanuit IJmuiden voor Tata Steel terug naar Frankrijk.

“Op steeds meer trajecten vinden we betere combinaties en verhogen we de bezetting van onze vloot. Onze gezamenlijke groei van het aantal transporten, in een markt waarin het aantal schepen terug oopt, bewijst dat we in staat zijn geweest om een optimalisatieslag te maken. Het bestuur van ELV heeft daarom besloten de samenwerking met NPRC te verlengen”, aldus Verkade.

Zekerheid

NPRC-CEO Femke Brenninkmeijer vult aan: “Minder zichtbaar, maar strategisch belangrijk is dat er tussen NPRC en ELV een natuurlijke samenwerking ontstaat van kennis en kunde. Op het gebied van logistiek alsook op het gebied van techniek, financiering, duurzaamheid en digitalisering. Zowel leden als klanten worden door deze samenwerking meer continuïteit en zekerheid geboden.”

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.