- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAutena koppelt ContainerPlanner aan automatische camera’s

Autena koppelt ContainerPlanner aan automatische camera’s

- Advertentie -

Delen

Met camera’s controleren of containers bij het laden op de juiste plek komen te staan en of de correcte containers bij het lossen van boord worden gehaald. Autena Marine gaat die functionaliteit integreren in zijn containerstuwprogramma ContainerPlanner. Het bedrijf uit Nijmegen start daarvoor een pilot met Shipping Technology, Mavisoft en Delfia Inland Shipping, zo kondigt Autena op zijn website aan.

Om de containers te kunnen herkennen, worden de camera’s gekoppeld aan ST Brain, de blackbox van Shipping Technology. Hierop draait de ScanTainr-software van Mavisoft. Mavisoft is met deze software, die gebruikmaakt van artificial intelligence, wereldwijd actief. Onder meer op luchthavens en containerterminals.

Ms Factofour

De pilot wordt uitgevoerd op het ms Factofour van Delfia Inland Shipping. Deze maand worden de camera’s geïnstalleerd tijdens een werfbeurt. Die camera’s herkennen op basis van OCR-techniek (Optical Character Recognition) het nummer van de container. Via ST Brain gaan de gegevens naar ContainerPlanner.

Het systeem kan ook eventuele schade aan een container vaststellen. Met de vastgelegde beelden kan direct (geautomatiseerd) een schaderapport worden gemaakt.

Niemand aan dek

Het stuwprogramma van Autena controleert in de pilot automatisch of de kraandrijver de juiste containers op de juiste plekken heeft gezet. En of tijdens het lossen de goede containers van boord gaan.”Nu loopt nog iemand aan dek om te kijken of de containers op de goede plek worden neergezet”’, zegt Desiré Savelkoul op de website. ‘Dat hoeft straks niet meer in weer en wind.”

In de pilot wil de Autena-directeur onderzoeken of het systeem betrouwbaar is. “Het systeem moet natuurlijk geen container missen. Want als een container op de verkeerde plek staat, heeft dat grote invloed op de rest van de reis. Een container kan dan op een verkeerde terminal worden gelost met alle logistieke gevolgen en kosten van dien.”

“Daarom moet de schipper automatisch een waarschuwing krijgen als een container niet op de juiste plek komt te staan. En we gaan natuurlijk met Delfia Inland Shipping in gesprek om de integratie van de techniek in ContainerPlanner voor de schipper zo gebruikersvriendelijk en effectief mogelijk te maken.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -