- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwEiltank 65 krijgt dikke plus

Eiltank 65 krijgt dikke plus

- Advertentie -

Delen

Wanneer een blauwe boeiing met witte strepen en romeinse cijfers achter de naam zijn kop boven de rivier uitsteekt, is er veel kans dat het een Eiltank is. Apart van de dochtermaatschappij Chemgas, regisseert de Reederei Jaegers Gruppe zo’n 145 schepen.

In de agenda van Reederei Jaegers komt Scheepswerf Gelria voor nieuwbouw en reparatie veelvuldig voor. De rederij speelt met onderhoud van de vloot en een nieuwbouwcasco van Plock afgebouwd bij Scheepswerf Gelria op zeker. Deze 110 x 11 meter (für Nebenflüsse) grote Eiltank 65 is een door Germanische Lloyd gecontroleerde splinternieuwe standaardtanker, die in al zijn vezels kwaliteit toont.

(foto’s Johan de Witte)

Op 28 oktober liep de Eiltank, met 80 procent lading en een Mitsubishi van Koedood op volle toeren, 20,4 kilometer in het Vuile Gat. De negen Marflex-deepwellpompen en de manoeuvreerprestaties, evenals de vlekkeloos functionerende installatie van Vlek elektriciteit, kregen van IVW en de technisch manager van Jaegers, Norbert Kuhlman, geflankeerd door Gelria’s directeur Cor de Ruyter, een dikke plus! "Optimale samenwerking genereert een product in overeenstemming", aldus Norbert Kuhlman.

‘Laagwater-visie’
"Zolang de tonnage van enkelwandige tankers niet afneemt en er jaarlijks ongeveer zestig nieuwe dubbelwandige tankers in de vaart komen, betekent dat een capaciteitsvergroting van 5 procent per jaar", zei dr. Gunther Jaegers op 26 april 2005 in een rede in Koblenz. "In verband met de stijgende prijs van brandstoffen", ging hij verder, "voert deze marktontwikkeling zelfs bij lage waterstanden tot een snel verslechterde situatie voor enkel- en dubbelwandige tankschepen."
Waarmee hij ‘Niedrigwasser in der Tankschifffahrt’ voorspelde. Over de ‘diepgang’ hiervan buitelden de vele partijen gehaast door winst en schaalvergroting – daarbij ontwikkelingen miskennend – over elkaar heen.
Gunther Jaegers kreeg gelijk met zijn ‘laagwater-visie’. Waarom dan toch die nieuwbouw? Vervanging van enkelwandig materiaal, gezonde groei. Vloot standaardiseren, veiligheid, modern, duurzaam, milieubewust en brandstofbesparing. Voeg daar bedrijfseconomische overwegingen en voortgaande besluitvorming aan toe, et voilà: de Eiltank 65 drijft. Evenals vele particuliere ondernemers en investeerders met de Jaegers-vlag in top.

Grosszugige Austattung, entsprechend der Reederei. Hierbij komt eerst Van Geffen uit Merksem in beeld met zijn allround belettering. Natuurlijk is dit schip getraced. Met een stuurhut van Wessels uit Haren Ems en het Gelria 4-cilinderliftsysteem, waarbij de gebruikelijke kolom achterwege blijft en ook geen woonruimte opeist, is deze tanker in combinatie met zijn grote ballastcapaciteit zowel voor ARA-verkeer als kanalen geschikt. Een kopschroef van Verhaar is hier een ‘gewaardeerde collega’ van de kapitein, die met zijn bemanning verblijft in comfort van Timmerbedrijf Verveer uit Zwijndrecht.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -