De eerste tourmaline, een veelkleurige edelsteen, bracht de VOC voor de Europese chique reeds rond 1700 naar Amsterdam. Deze blauw-wit-zwart en ijzerrijke Tourmaline in grootte van 110 x 13,50 meter vond De Binnenvaartkrant bij TeamCo in Heusden. Als ruwe Tourmaline kreeg het schip hier vorm. A.J. den Breejen, straal en conservering in Dordrecht, liet het schitterend ‘uit de verf komen’. De eigenaresse van deze Tourmaline is Tankreederei 1 S.A. Luxembourg.
(foto’s Johan de Witte)
Het is elf uur in de morgen van de 29e november als Petra Lasso Peña, vanaf een met belangstelling volgeladen partyboot Smaragd het mts Tourmaline vol overgave doopt. Aalmoezenier Bernard van Welzenes geeft het evenement een geestelijke lading door bemanning en schip op zijn inmiddels gewaardeerde wijze te zegenen. "Amai", ontglipt het aan de mond van Jacques de Potter. Volgens de Gentenaar van origine heeft zoiets emotie.
Hoewel Gentenaren ‘stropdassendragers’ genoemd worden, heeft Jacques deze de laatste maanden onder zijn ketelpak verborgen. De rederij heeft Jacques gevraagd om als ervaren kapitein de afbouw van de Tourmaline te begeleiden, waarna het schip is overgedragen aan zijn collega-kapiteins Huub Bouman en Emiel Kets.
"Deze Tourmaline is een vlootvernieuwing" zegt De Potter. "Dit is een fantastisch bunkerschip met het VeKa-leidingsysteem en een 25 meter lange bunkergiek van Lagendijk Constructie uit Wemeldinge, die de reputatie als ‘de Mercedes onder bunkergieken’ claimt.”
“Dit schip heeft een zogeheten paviljoenopbouw met een 13 meter brede woning, waar Willemsen Interieur zijn kwaliteit heeft ingetimmerd. De Tourmaline is een schip waar je als bemanning fier op bent!"
Briljant in beeld
Op eigen onderzoek uit, tellen we zes Bornemann-pompen op het trunkdek. De rondsels van Kraaijeveld lieren zitten boordevol kostbaar meertouw wat op weg naar een meerpaal ‘gesoigneerd’ wordt door professioneel rolkamwerk, dat vezels heel laat!
Grote uitlaatschoorstenen op het voorschip verraden de potentie van deze tanker, in bezit van onder andere een thermische olieketel van Aalborg. Vanuit een ‘regen-en-windvrij-pomphuis’ in de midscheeps kunnen alle functies voor het laden en lossen worden aangestuurd. De achtermachinekamer heeft wat je noemt een entré royale op het roefdek. Eén lange trap zet de machinist op zijn fundatie.
Voordat we op partyboot Smaragd op zoek gaan naar doopvrouw Petra Lasso Peña – alsook voor een toost en het buffet – komt de firma Sun, gespecialiseerd in het bewerken van roestvaststaal en aluminium voor toepassingen in de scheepvaart, nog briljant in beeld met rvs uitlaten.
Verbeterde kopie
Tankreederei 1-directeur Petra Lasso Peña – niettemin puur Hollands van afkomst – zwierf met haar man (Unilever-employé) over de wereld. Streek neer in Luxemburg en nam, ondanks het manco aan maritiem verleden, in 2008 het management van Tankreederei 1 en 2, met schepen als Tanzanite en Citrine, en de firma Sapphire Shipping op haar schouders.
Een paar jaar later spreekt Petra over scheepvaart als boeiende business en blijkt ze, op onze vraag: waarom ABC, ‘verliefd’ te zijn op dit merk. "De 6-cilinder in dit schip is helemaal geschikt om voor RTR Barging te varen", vertelt de charmante manager. "De uitrusting van het schip is in elk onderdeel beproefd. Bureau Veritas heeft zijn klasse er aan verleend. Samen met de leverancier Rensen Shipbuilding, TeamCo en onderaannemers, evenals onze medewerkers, hebben we getracht van de Tourmaline een verbeterde kopie van onze andere schepen te maken. Met het accent op duurzaamheid en veiligheid, waarbij het comfort voor de bemanning niet vergeten is.”
“TeamCo en met name Patrick Jansen kunnen een schip afbouwen. Hij kan rekenen op betrouwbare onderaannemers en een team dat weet wat het moet doen."
(Johan de Witte)