- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekEfficiencysprongen met ICT aan boord

Efficiencysprongen met ICT aan boord

- Advertentie -

Delen

 

“AIS geeft de binnenvaart mooie kansen voor een forse efficiencysprong. Het biedt ruimte voor tools die real-time inzicht geven in de planning en uitvoering van concrete processen. Hiermee kunnen vervoerders en hun partners in de transportketen een stuk slimmer acteren. Het resultaat is dat beschikbare schepen en kades beter benut worden, wachttijden verminderen en partijen hun activiteiten beter afstemmen. Er valt rond de binnenvaart nog heel wat efficiencywinst te boeken.”

Aan het woord is Teqplay-medeoprichter Léon Gommans. Teqplay is een jonge Rotterdamse ICT-onderneming die vooral mikt op toepassingen in transport en logistiek.

 

Icons_Innovartieve_Binnenvaart

 

Aan de vooravond van de verhuizing naar de Van Nellefabriek vertelt Léon Gommans: “Een aantal initiatieven van Teqplay is voortgekomen uit de Nationale App Prijs Water en de World Port Hackathon. De Nationale App Prijs wonnen we met ‘Ligplaats-vrij’, een app waarmee je kunt zien waar nog vrije ligplaatsen zijn. Tijdens de World Port Hackathon in 2014 werd AIS-Buddy bedacht, een app waarmee schippers eenvoudig bereikbaar zijn en actuele informatie ontvangen. Denk aan berichten aan de scheepvaart en snelheidslimieten.”

De kern van de app is een extra communicatielaag. De schippers zien niet alleen elkaars AIS-signaal op hun scherm maar kunnen met een simpele klik ook direct contact leggen met hun collega’s. Gommans: “Die extra communicatielaag is ook handig voor partijen op de wal. Terminals bij voorbeeld hebben meestal geen marifoon en kunnen zo toch vlot contact maken met ‘hun’ schepen.”

 

Pilot Binnenvaart-app

Ervaringen uit deze twee apps vormen de basis voor een nieuw project dat Teqplay in 2016 start met het Havenbedrijf Rotterdam: de Binnenvaart-app. Gommans: “We beginnen binnenkort een pilot met zo’n 30 schippers. Mede dankzij AIS wordt per schip precies die informatie verstrekt die hoort bij de gekozen vaarroute. We denken bijvoorbeeld aan informatie over diepgang, wind en stroming. En via deelname van terminals, bevrachters en havenautoriteiten ook aan informatie over kaderuimte, ladingaanbod en dergelijke.”

“In feite praten we over dashboards met real-time en historisch inzicht in processen en performance van transportmiddelen en infrastructuur. Wat is de huidige situatie, hoe was dat eerder en wat betekent dat voor de toekomst? Dit past helemaal in onze filosofie om stap voor stap mét de klant te exploreren en experimenteren. Gewoon dóen.”

“Samen met HbR doen we in 2016 deze pilot. We beslissen daarna hoe we verder gaan. Gelijktijdig maken we nieuwe tools voor haven en zeescheepvaart.”

 

Vitale vaarweggegevens

“We hebben zeer goede contacten met HBR. Zij zijn enthousiast en zien de match met hun Havenvisie 2030. De ervaringen die we in de haven opdoen, gaan we uiteraard benutten in de binnenvaart. Ook met andere havens hebben we veelbelovende gesprekken.”

“Bij dit alles is het wel ontzettend gewenst dat vitale vaarweggegevens door havenbedrijven, Rijkswaterstaat en andere vaarwegbeheerders worden aangeleverd met een geo-tag. Daarmee kunnen we de koppeling met AIS nog veel beter benutten. Dat gebeurt nu nog veel te weinig.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -