Eerste stap op weg naar Europees Binnenvaartfonds

0
Vlaggen voor gebouw Europese Commissie
Het gebouw van de Europese Commissie in Brussel. (foto mbruxelle)

Er moet een Europees fonds voor de binnenvaart komen voor hulp en bijstand bij het vergroenen, innoveren en digitaliseren van de sector. Daar dringt het Europees Parlement op aan bij de Europese Commissie.

Op 28 juni is het initiatiefrapport Towards Future-proof Inland Waterway Transport (IWT) in Europe, ingediend door de Nederlandse Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn, aangenomen door de Transportcommissie. Naar verwachting behandelt het Europees Parlement de voorstellen in september plenair.

NAIADES III

Nagtegaal-van Doorn is blij met de brede steun: “Na eerst mijn eigen Europese liberale fractie te hebben overtuigd van het belang van de binnenvaart voor Europa en de noodzaak om meer te investeren in zowel de sector als infrastructuur, is het nu gelukt om brede politieke steun voor mijn initiatiefrapport te krijgen van mijn collega’s in de transportcommissie. Dat is geweldig, want de binnenvaartsector kan een grote rol spelen in duurzaam goederentransport en personenvervoer, en werkt daar ook hard aan.”

Het Europees Binnenvaartfonds is nodig om de sector financieel te ondersteunen in de groene en digitale transitie, aldus Nagtegaal-van Doorn. “De sector bestaat immers uit zelfstandigen, kleine familiebedrijven en MKB’ers. Dit zijn hardwerkende ondernemers die letterlijk en figuurlijk op hun pensioen varen. Zij kunnen deze uitdaging niet alleen aangaan. Het is dan ook goed dat de Commissie, na intensief contact, het belang van voldoende financiële steun erkent in het onlangs gepubliceerde actieprogramma voor de binnenvaart, NAIADES III.”

“Ook goede bruggen, sluizen en waterwegen zijn onmisbaar”

In de binnenvaart is positief gereageerd. “Het rapport erkent het belang van de binnenvaart in de energietransitie en de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van het recente Europese beleid en is een sterke stimulans om de rol van de binnenvaart te vergroten”, aldus de Europese Binnenvaart Unie (EBU) in een reactie.

“Het verslag stelt de juiste doelstellingen vast en dringt er bij de Europese Commissie en de lidstaten op aan veel meer geld uit te trekken om het volledige potentieel van de sector te verwezenlijken.” Ook de aandacht voor “de behoefte aan een volledige multimodale connectiviteit via digitalisering en de fysieke knooppunten, namelijk de zee- en binnenhavens”, stemt tot tevredenheid bij de EBU.

In 2030 25 procent meer vervoer over water

De Transportcommissie van het Europees Parlement onderschrijft het rapport ook als het gaat om het pleidooi voor goede bruggen, sluizen en waterwegen omdat die onmisbaar zijn om de modal shift-doelen te behalen. De Europese Commissie gaf al eerder aan dat ze wil dat vervoer over water in 2030 met 25 procent en in 2050 met 50 procent is toegenomen. “Verdere automatisering en digitalisering spelen hierin een grote rol”, stelt Nagtegaal-van doorn. “Daarnaast wordt een realistisch pad geschetst voor verduurzaming van de vloot, met inzet op verschillende alternatieve brandstoffen, waarbij rekening wordt gehouden met de diversiteit aan scheepstypen.”

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.