Bij de aanleg van de nieuwe zeesluis IJmuiden is weer een mijlpaal bereikt. De deurkas van het buitenhoofd, waar straks de sluisdeur in- en uitrolt, is succesvol afgezonken en ligt nu op zijn definitieve positie.
In de afgelopen maanden is de deurkas gecontroleerd afgezonken. Centimeter voor centimeter werd het 80 meter lange, 26 meter brede en 22 meter hoge gevaarte op de juist diepte gelegd.
Robotarmen
Het afzinken gebeurde geautomatiseerd door het zand onder de deurkas weg te spuiten. Met behulp van op afstand bestuurbare spuitlansen en robotarmen is het zand afgevoerd. Nu het caisson op zijn plek ligt, wordt de ruimte onder de deurkas opgevuld met beton. In 2019 wordt ook de deurkas van het binnenhoofd via de caissonmethode op zijn plek gebracht.
Nieuwe zeesluis IJmuiden
Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep.
Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat.
foto: Topview Luchtfotografie