Een superjacht van 15,20 meter

0

De Aqua-Rolls Centurion is met een totale lengte van 15,20 meter het eerste ‘mini-superjacht’ ter wereld. Compleet met gyrostabilisator, een dubbel uitgevoerd airconditioningsysteem en een eigen drinkwatervoorziening. “Het klinkt vreemd, maar het is inderdaad een mini-superjacht”, stelt jachtbouwer Menno Luijer, eigenaar van Mogano Shipbuilding. “Als het gaat om afwerking, detaillering, luxe, comfort, veiligheid en techniek doet de Aqua-Rolls niet onder voor een superjacht.”

Dat was ook de uitdrukkelijke wens van de opdrachtgever. “De eigenaar is geen onbekende als het gaat om luxe en comfort. Hij rijdt een Rolls-Royce en heeft in het verleden onder meer een superjacht van 30 meter gehad. Omdat hij liever zelf vaart dan zich laat varen, heeft hij mij gevraagd een superjacht te bouwen maar dan van een kleiner formaat. Het eindresultaat is de Aqua-Rolls Centurion, een gezamenlijk ontwerp van de opdrachtgever, Mogano Shipbuilding en jachtarchitect Vripack.”

Veilig
“Als mijn kinderen met de Centurion op volle snelheid op een rots varen, wil ik dat dit jacht intact blijft.” Dat was een absolute eis van de opdrachtgever. “Daarom is gekozen voor een hightech carbonfiber casco bestaande uit koolstof en vinylester”, vertelt Luijer. “De sandwichcombinatie van 10 millimeter carbonfiber, 15 millimeter balsahout en nog eens 6 millimeter carbonfiber resulteert in een uitzonderlijk sterke romp, elf maal stijver en met een vijf maal grotere buigsterkte als gebruikelijk voor zeegaande jachten. Vandaar ook dat is gekozen voor de naam ‘Centurion’, een verwijzing naar de gelijknamige onverwoestbare Britse tank.”

Gyrostabilisator
Het comfort komt onder meer tot uitdrukking in de technische voorzieningen. “Doorgaans zijn alleen superjachten uitgevoerd met een gyrostabilisator. Dit apparaat zorgt ervoor dat aan boord de gevolgen van de zijwaartse golfslag worden geneutraliseerd. Deze stabilisator is in staat golven tot 3,5 meter hoogte weg te drukken.”
Het grootste deel van de installaties is dubbel uitgevoerd. “Dat geldt onder meer voor de pompen, de drinkwatervoorziening het airconditioningsysteem. Valt er één uit dan neemt de back-up installatie het direct over.”

(foto’s E.J. Bruinekool Fotografie)

Hydraulische gangway
Een bijzonder detail is de hydraulische gangway. “Speciaal ontworpen en gebouwd voor de Centurion”, stelt Luijer. “Het is een loopplank met een dermate groot vermogen dat hij als hydraulische kraan kan worden gebruikt. Met een draagvermogen van ruim 1.000 kilo is hij in staat de Williams volgboot uit het water zo op het zwemplateau te plaatsen. Deze gangway is gebouwd in samenwerking met de firma Sven Krook die ook al het RVS-werk heeft verzorgd.”

One-off
De Centurion is een ‘one-off’, een uniek ontwerp ontwikkeld door en in opdracht van de eigenaar. De opdrachtgever was voortdurend nauw betrokken bij de bouw. “Van idee tot oplevering heeft het team van Mogano Shipbuilding anderhalf jaar gewerkt en iedere week was ik minimaal tweemaal op de werf aanwezig om de voortgang en eventuele wijzigingen te bespreken.”
Een door de opdrachtgever zelf gemaakte AutoCad-tekening vormde de basis. “Aan de hand van gesprekken werd het ontwerp steeds uitgebreider en uiteindelijk lag er het definitieve ontwerp van Vripack. Maar ook dat was uiteindelijk slechts een basis. Dit is echt een one-off waarin alle mijn wensen en ideeën zijn verwerkt.”

Mogano Shipbuilding
Mogano Shipbuilding is opgericht in 1990 door Menno Luijer en een compagnon. Na zes jaar nam Luijer alle aandelen over. In de loop der jaren ontwikkelde en bouwde Mogano Shipbuilding motorschepen voor derden, zoals de Scherpel Vlet en de Kapiteinsloep voor Wajer Watersport. Ook verzorgde de werf de bouw van alle Brandaris Barkassen. Daarna volgden ontwerpen als de Mogano Launches. Het team was bovendien verantwoordelijk voor vele restauraties en de bouw van menig one-off. De Centurion is tot nu toe het grootste motorjacht dat Mogano Shipbuilding heeft gebouwd.
“Ik ben enorm trots op de samenwerking met onze opdrachtgever”, vertelt Luijer. “Tien jaar geleden heb ik voor deze relatie al eens een overnaads kopergeklonken vlet gebouwd van 11 meter. Een aantal jaar later hebben wij gesproken over een nieuw ontwerp maar toen hadden wij het te druk. Nadat ik ons team had uitgebreid met nieuwe medewerkers heb ik weer contact opgenomen en vanaf dat moment is de bal gaan rollen met de Aqua-Rolls als resultaat.”

Rolls Royce
De opdrachtgever is enthousiast over het resultaat: “Menno Luijer en zijn team, bijgestaan door technisch specialisten van andere bedrijven, hebben een fantastisch jacht gebouwd. Een jacht dat niet onderdoet voor mijn Rolls-Royce. Een jacht dat niet onderdoet voor een superjacht.”
“Dat zeg ik niet alleen. Dat zeggen ook de mensen die de Centurion hebben gezien en die ermee hebben gevaren. Vandaar dat ik heb besloten de Aqua-Rolls op de markt te brengen. De verkoop wordt verzorgd door De Valk en Mogano Shipbuilding blijft vanzelfsprekend betrokken bij de bouw.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.