Met het zien van de brug van de City of Rotterdam zou je denken dat er een Boeing 747 op het water geland is. Het zou zomaar de naam van een KLM-toestel kunnen zijn maar deze City of Rotterdam heeft meer met auto’s te maken. De vorm van de brug is duidelijk geïnspireerd op de jumbojets, terwijl de bolle voorkant van het schip aerodynamisch is gevormd. Dat vermindert de weerstand en bespaart brandstof maar zou het schip net zo snel varen als een vliegtuig vliegt?
Nee, bij lange na niet. Deze ‘autoboot’ kan krap 17 mijl per uur halen, ruim 31 kilometer. De lading kan in ieder geval veel sneller, want het schip is gebouwd om 2057 auto’s te vervoeren.
Hoewel het schip in Panama is geregistreerd, heeft het behalve de naam wel degelijk meer Nederlandse belangen. De operator is Euro Marine Carrier uit Amsterdam. Deze EMC is 51 procent eigendom van Nissan Motor Car Carriers, terwijl de andere 49 procent verdeeld is over MOL (Mitsui O.S.K. Lines) en Höegh Auto Liners. Rederijen die al decennia lang bekend zijn met het vervoer van auto´s.
Om het nog wat ingewikkelder te maken is de scheepsmanager Fairmont Shipping Canada, waarvan Biko Kisen Co uit Japan groepseigenaar is. Japan is ook het land waar het schip – 140 meter lang en 22,50 meter breed – in 2011 gebouwd is. Bruto is het schip 21.143 ton groot, maar het draagvermogen is slechts 5.000 ton. Niet verwonderlijk voor een ‘vehicle carrier’, want auto´s zijn voornamelijk volume en veel minder gewicht.
Om die snel te kunnen laden en lossen beschikt de City of Rotterdam over twee laadkleppen op het achterschip. Eén recht achter en één schuin aan stuurboordzijde. Zo doet de ladingafhandeling toch nog een beetje aan de luchtvaart denken: het gaat vliegensvlug.
(Piet van Dijk)