- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekHoe groot is de ‘carbon footprint’ van de binnenvaart?

Hoe groot is de ‘carbon footprint’ van de binnenvaart? [EI van Columbus]

- Advertentie -

Delen

In het programma VoortVarend Besparen ontwikkelt het EICB een ‘CO2 -benchmark tool’ die binnenvaartondernemers op eenvoudige wijze inzicht moet geven in hun CO2 -uitstoot en brandstofverbruik.

Door dit inzicht wordt het voor binnenvaartondernemers eenvoudiger om kosten te besparen door minder brandstofverbruik en om te voldoen aan de toenemende wensen van de opdrachtgevers op dit terrein.
Naar verwachting zal de tool begin 2013 voor de binnenvaart ter beschikking komen. Vanuit de producenten komt steeds meer de behoefte om de totale hoeveelheid CO2 in beeld te brengen, die wordt verbruikt om een product te maken en te vervoeren. Dit wordt ook wel de ‘carbon footprint’ van een product genoemd, de kooldioxide-voetafdruk.
Veel bedrijven streven ernaar via een actief duurzaamheidsbeleid carbon footprint zo klein mogelijk te krijgen. Door de directe koppeling tussen energieverbruik en CO2-uitstoot leidt deze aanpak tot kostenbesparing.
De binnenvaart levert ook een bijdrage aan de CO2 -footprint van verladers. De vraag hoeveel CO2 -uitstoot een binnenvaartondernemer genereert zal steeds vaker gesteld worden. Het ontbreekt de binnenvaart echter aan goed gereedschap om deze vraag te beantwoorden.

Online tool
Het programma VoortVarend Besparen wil de binnenvaartondernemer hier op eenvoudige wijze bij helpen door een online tool te ontwikkelen, waarin de CO2-uitstoot per tonkilometer en het brandstofverbruik tot uitdrukking komt. Daarnaast kan men via de tool het eigen verbruik afzetten tegen het verbruik van soortgelijke schepen: de ‘benchmark’. Ook zal de vergelijking mogelijk worden met het wegvervoer, met welke informatie opdrachtgevers over kunnen worden gehaald meer gebruik te maken van de binnenvaart. Binnen de tool wordt het ook mogelijk om het huidige verbruik af te zetten tegen die van voorgaande periodes waardoor effecten van genomen maatregelen direct zichtbaar worden.

Competitie
De afgelopen jaren is er veel data en kennis uit de Binnenvaart Brandstof CO2mpetitie gekomen, die nu ingezet kan worden voor de tool. Om het verbruik ten opzichte van de markt in beeld te kunnen brengen, is veel data nodig. Hoe meer ondernemers mee doen, hoe beter de tool wordt. Het EICB, die het programma VoortVarend Besparen namens de binnenvaart uitvoert, garandeert dat de ingevoerde gegevens niet in handen van derden kunnen komen. De ontwikkeling van de tool vindt plaats in nauwe samenwerking met marktpartijen, zodat de tool straks goed aansluit bij de behoefte van de binnenvaartondernemer.

Voor meer informatie of voor deelname aan het proces: Ard de Vries (Projectmanager EICB) 010 798 98 30.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -