- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDuurzame voortstuwing Generation met Equadrives van Verhaar Omega

Duurzame voortstuwing Generation met Equadrives van Verhaar Omega

- Advertentie -

Delen

Voor de nieuwbouw van de mineraaltanker Generation kozen de opdrachtgevers Danny en Wim Mourik en Sergei Mulder voor het door Concordia Damen ontworpen type CDS 110. Een begrijpelijke keuze, want met een laadvermogen van bijvoorbeeld 2.875 ton op 3,25 meter biedt deze nieuwe generatie mineraaltankers meer laadruimte dan vergelijkbare tankers met als afmetingen 110 x 11,45 meter. De geoptimaliseerde romp zorgt voor een lage weerstand en een optimale snelheids-vermogenscurve.

De tanker beschikt over acht tanks van 372 kuub en acht Marflex-pompen met een capaciteit van 100 kuub/uur. De afbouw vond plaats bij CCM3, dat ook het leidingsysteem leverde. De tanker is afgebouwd voor het vervoer van minerale oliën op de Rijn. Voordat de afbouw van start ging, werd de Generation bij Nieuwenhuijsen Scheepsbouw drooggezet. Op de werf aan de Donge in Geertruidenberg werden, in samenwerking met diverse onderaannemers, de boegschroefunit, hennekokers, roeren en de door Verhaar Omega geleverde Equadrives geplaatst.

6.000 schepen

Familiebedrijf Verhaar Omega is in 1967 opgericht door Jan Verhaar en in 2008 overgenomen door zijn zoon Mark. Sinds de oprichting zijn er al circa 6.000 schepen wereldwijd voorzien van een Verhaar Omega (voortstuwings)installatie. Naast het leveren van kwaliteit streeft het bedrijf al 58 jaar naar innovatie. Dat begon in het oprichtingsjaar met de introductie van de eerste boegschroef voor binnenvaartschepen, gevolgd door onder andere de 360 graden JET thruster (1971), de Tunnel-boegschroef (1998), het 360 graden stuurrooster (2005), het elektrisch voorstuwingssysteem V-Pod (2012), de 360 graden V-JET boegschroef (2017) en introductie van nieuw ontwikkelde bedieningen, inclu­sief voorbereiding voor autonoom varen (2018). In 2020 volgde de introductie van de gepatenteerde Verhaar Omega Equadrives, een zeer geavanceerd elektrische voorstuwingsysteem voor de binnenvaart.

Het familiebedrijf startte in 1967 in Oegstgeest, verhuisde daarna naar Sassenheim en door de voortdurende groei van het bedrijf naar Katwijk aan Zee. Op deze locatie heeft Verhaar Omega alles onder één dak: engineering, service, productie en verkoop. Daarnaast beschikt het bedrijf nog over een dependance in Barendrecht.

Een van de Equadrives met straalbuis en roer. (Foto: Verhaar Omega)

Equadrive-configuratie

In het bedrijfspand aan de Taanderstraat in Katwijk spreek ik met huidig directeur Mark Verhaar. Met gepaste trots meldt hij de succesvolle levering van twee elektrische voorstuwingsinstallatie voor het nieuwe motortankschip Generation.

Voor dit innovatieve schip heeft Verhaar Omega twee vast opgestelde staartstukken van het type Equadrive geleverd, elk uitgerust met een geïntegreerde permanente magneet elektromotor (PM) van 500 kW. Beide installaties zijn bovendien voorzien van DMC-roeren voor optimale manoeuvreerbaarheid.

“Een geheel ander configuratie van de vast opgestelde Equadrives met roeren ten opzichte van de 360 graden draaibare versie. Met de vast opgestelde uitvoering is de straalbuis net zoals bij een traditioneel schip in het casco-ontwerp opgenomen. In vergelijking met een traditionele opstelling met schroefassen en motoren in de machinekamer is dit systeem aanzienlijk eenvoudiger. In dit geval zijn er twee staartstukken, wat al een duidelijk verschil is ten opzichte van de gebruikelijke configuratie”, stelt Mark Verhaar.

De inbouw is zeer eenvoudig: in plaats van een schroefopstelling zie je hier slechts een paar stekkers en leidingen voor de oliecirculatie en filtratie. Dit creëert weer meer ruimte in het achterschip.    

Een aansluitflens voor de Eqaudrive. (Foto: Verhaar Omega)

Natuurlijke koeling

Een ander belangrijk voordeel van de Equadrive is de plaatsing van de elektromotor: onder water. Hierdoor wordt deze grotendeels op natuurlijke wijze gekoeld door de omstroming van het omgevingswater.

Het volledig oliegevulde staartstuk met geïntegreerde elektromotor biedt daarnaast een zeer betrouwbare oplossing. Doordat zowel motor als lagers volledig in olie draaien, wordt de druk van het buitenboordwater gecompenseerd door een lichte overdruk in het oliegevulde staartstuk, wat de bedrijfszekerheid verder verhoogt.

De bediening is door Verhaar Omega ontworpen voor een nauwkeurige en gebruiksvriendelijke aansturing van moderne voortstuwingsinstallaties zoals de Equadrive. Mark Verhaar zegt daarover: “Dankzij slimme terugkoppeling via voelbare weerstand of trilling in de regelateur krijgt de operator directe feedback bij bijvoorbeeld naderende vermogenslimieten of een te snelle acceleratie. Zo wordt duurzaam vaargedrag actief ondersteund.”

Mts Generation. (Foto: Media-Creators)

De bediening is flexibel in te richten, geschikt voor maatwerk en voorbereid op integratie met autonome en semiautonome besturingssystemen. Daarnaast wordt op de Equadrives continu de conditie van de lagers bewaakt via geïntegreerde monitoring. Hiermee kunnen slijtage en levensduur nauwkeurig worden gevolgd, hetgeen helpt om onderhoud tijdig en gericht uit te voeren, uitval te voorkomen en operationele kosten te verlagen.

Aan boord van de Generation heeft Verhaar Omega naast de Equadrives ook de boegschroefinstallatie geleverd: een stuurrooster type VBS1200Sr-N, aangedreven door een verticaal opgestelde elektromotor van 393 kW. Mark Verhaar, tot besluit: “Met deze innovatieve oplossingen wordt niet alleen de energie-efficiëntie verhoogd, maar ook een waardevolle stap gezet richting duurzame binnenvaart.”

Door Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -