Het Duitse subsidieprogramma voor vlootverduurzaming lijkt een succes. Er is al 31,8 miljoen euro toegekend voor diverse projecten.
Schippers en rederijen hebben staatssteun aangevraagd voor onder meer hybride aandrijvingen, elektrische aandrijvingen voor passagiersschepen en brandstofcellen.
In Duisburg hebben parlementariƫrs en ambtenaren van het verkeersministerie onlangs samen met sectorvertegenwoordigers overlegd hoe het in de toekomst verder zou moeten gaan met de subsidieregeling. Er moet rekening worden gehouden met de aangescherpte Europese wet voor staatssteun en de taxonomieverordening, een EU-breed classificatiesysteem op basis waarvan investeerders en bedrijven kunnen beoordelen of economische activiteiten duurzaam zijn. Volgens beide regelingen mogen vanaf 2026 alleen nog technologieƫn gesubsidieerd worden die leiden tot nul emissie.
Tegenslag
Voor de binnenvaart zou dit een tegenslag zijn. Synthetische brandstoffen zouden niet meer gesubsidieerd mogen worden. Brandstofcellen en elektrische aandrijvingen wel, maar die zijn volgens scheepsbouwdeskundigen pas over tien tot vijftien jaar rijp voor serieproductie en dan dus ook pas betaalbaar.
De internationale riviercommissies, het bedrijfsleven en EU-vertegenwoordigers onderhandelen nu over de mogelijkheden en de aanpak. Het doel is rekening te houden met de levenscyclus van schepen. Niet ānul aan de pijpā zou hierdoor maatgevend worden, maar wel nul emissies gedurende de hele waardeketen. Scheepseigenaren zouden daardoor weer meer alternatieven krijgen.