Dromen en doorzetten op een waterfiets

0

Dromen en doorzetten… die eigenschappen zorgden ervoor dat Alex Mutsaars zijn tocht volbracht. Hetzelfde geldt voor zijn nu verschenen boek daarover, tien jaar later.

In 2009 waterfietste Alex Mutsaars met twee kompanen van Athene naar Amsterdam. Nu heeft hij een boek geschreven over dat avontuur: de droom, de voorbereiding, het ontwerp van de speciale waterfiets, de sponsorwerving, de angstige uren op de Middellandse Zee en de kennismaking met de binnenvaart op Franse, Belgische en Nederlandse vaarwegen. Dat laatste zorgde ervoor dat Alex tegenwoordig in de binnenvaart werkzaam is: hij richtte het bedrijf Binnenvaartcruises op, dat mensen van de wal laat meevaren met beroepsschepen.

Het boek heetWatertrappen – 4700 kilometer waterfietsen van Athene naar Amsterdam. Het is een verhaal over een ongelooflijke en avontuurlijke reis. In 107 dagen fietste Alex Mutsaars samen met twee andere fietsfanaten over water van de Griekse naar de Nederlandse hoofdstad. Op de Middellandse Zee werden ze een paar keer bijna overvaren door container- en cruiseschepen, moesten ze een helse storm uitzitten achter een parachuteanker en werden ze 24 uur aan de ketting gelegd op een Italiaans gevangeniseiland.

De omslag van het boek.

Watertrappen vertelt ook het verhaal achter de schermen: de technische, financiële en sociale kanten. Met alle emoties, successen en tegenslagen – zoals toen Alex de oorspronkelijke droom, een oceaanoversteek, moest laten varen en ook nog het team uit elkaar viel en Alex op zoek moest naar andere kandidaten die met hem het avontuur durfden aangaan.

 

Twee uur fiets en maar één uur rusten

“Eigenlijk was het de bedoeling met vier man te gaan en om beurten met z’n tweeën te fietsen en te rusten. Nu waren we maar met z’n drieën. Dat betekende twee uur fiets en maar één uur rusten. En in dat uur moest je dan ook nog koken, navigeren en allerlei klussen aan boord doen. Dat ritme hielden we zestien uur per dag aan. Vooral het stuk op de Middellandse Zee, van Athene naar Marseille, was ontzettend zwaar.”

“We hebben veel gezien en beleefd. We waren in Griekenland toen daar de crisis net op het punt stond om te beginnen… We zaten op zee tussen de eerste boten met vluchtelingen die Italië probeerden te bereiken. Vijf nachten hebben we zware storm gehad. Eén keer lagen we op ramkoers met een groot containerschip. Dat ging maar net goed. Je kunt al niet snel uitwijken met zo’n waterfietsvaartuig; laat staan in zo’n storm.”

Gevangeniseiland

Op een dag deden ze een eiland aan. Het bleek een gevangeniseiland te zijn. “In onze pilot stond dat het een onbewoond eilandje was, met een beschutte baai. Het was voor ons een richtpunt, een stop-over voor het laatste traject over zee naar Frankrijk. We wilden er ankeren, rusten en eten. Toen we er bijna waren, kwam er een grote grijze patrouilleboot tussen de rotsen vandaan en op ons afgestoven. We moesten mee. Op het eiland bleken zware jongens te zitten in de laatste fase van hun detentie die werden voorbereid op hun terugkeer naar de maatschappij. De bewakers bleken ons al dagen in het vizier te hebben doordat we recht op het eiland afkoersten. De directeur heeft ons samen met zijn vrouw het hele eiland laten zien en we mochten ‘s avonds mee-eten met het personeel.”

Watertrappen – 4700 kilometer waterfietsen van Athene naar Amsterdamis uitgegeven door Boekscout. Het is voor 22,50 euro (inclusief verzending in Nederland en België) te bestellen via www.boekscout.nl.

Lees het complete interview in De Binnenvaartkrant van 12 maart 2019.

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.