Drijvende kades voor containers

0

Een moderne haven moet zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Op die manier kan hij tegen een stootje in onzekere tijden. In het project Flexibele Haven doet de TU Delft hier onderzoek naar. Flexibiliteit van havens is dan ook een belangrijk onderwerp in het Port Infrastructure Seminar 2010 dat dinsdag 22 en woensdag 23 juni op de universiteit plaatsvind én in de afscheidsrede van ‘havenprofessor’ Han Ligteringen op 23 juni.

De snelle ontwikkelingen in het containertransport, de toenemende scheepsgrootte en de internationalisering van de havenindustrie zorgen voor onzekerheid binnen de havensector. Daar draagt de huidige economische crisis nog eens aan bij. Omdat er enorme investeringen gemoeid zijn met havenuitbreidingen, lijkt het verstandig om nieuwe elementen flexibel of verplaatsbaar te maken.

Drijvende kades
Er bestaan al plannen voor drijvende kades die bij verschillende terminals kunnen worden gebruikt. Andere voorbeelden van flexibele infrastructuur zijn drijvende containerkaden waar aan twee kanten schepen kunnen aanleggen en een drijvend containerterrein voor tijdelijke opslag.
De afgelopen jaren zijn er ook verscheidene modulaire concepten op de markt gekomen, zoals lege containers als bouwcomponenten voor nieuwe havens (Containerland). Maxitec combineert een modulair systeem van stalen substructuren met prefab betonnen dekdelen.

Er bestaan nog weinig concrete (management)tools voor havenplanners op zoek naar meer flexibiliteit. De TU Delft wil hier, samen met andere partijen, verandering in brengen met het onderzoeksproject Flexibele Haven.

Afscheidsrede professor Han Ligteringen
Flexibele havens zijn een van de thema’s op het seminar Port Infrastructure 2010. Andere onderwerpen zijn havenverbindingen met het achterland en milieuvriendelijkheid (de Groene Haven). Het programma van het seminar bevat tevens de afscheidsrede van professor Han Ligteringen van de TU Delft (woensdag 23 juni, 15.00 uur; Aula). Hij zal onder meer een overzicht geven van huidige en toekomstige ontwikkelingen in de havensector.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.