Met name de groene lichten op sluizen en bruggen – de rode in mindere mate – verblindt de binnenvaart dusdanig dat schipper zelf verlichting moet gebruiken om enigszins nog wat van de sluis of brug te zien. Dus we heffen de verblinding met veel tegenlicht op, hetgeen weer nadelig werkt voor de overige tegemoetkomende scheepvaart, want die wordt weer verblind door de schijnwerpers.
Zelf vraag ik telkens maar aan de dienstdoende ambtenaar of die het groene licht wil doven wegens de verblinding. In gesprek gaande blijkt dat steeds meer schippers hierom. Nu vraagt ik me af wat veiliger is en wat de gevolgen zullen zijn als er een ongeluk gebeurt tijdens het door rood varen. Hoe zit het verzekeringstechnisch?
Wat dat aangaat zit de binnenvaart in een soort van tweestrijd. Deze kwestie moet worden opgelost; tenslotte betekent rood niet doorvaren. Vaar je er toch door, ben je in feite in overtreding. Maar als je groen krijgt en je ziet weinig, is het een kwestie van gokken, en is de situatie ook onveilig.
Al sinds de invoering van ledverlichting dien ik klachten in bij RWS via 0800-8002. In het begin had RWS als argument dat ledverlichting niet te dimmen was. Ik stelde toen voor om dan twee circuits te maken en in het donker bijvoorbeeld maar een derde van de leds te gebruiken en overdag alle leds. RWS antwoordde dan weer dat dit te duur zou zijn.
De moed om klachten of ideeën te aan te geven via het 0800-8002-nummer is langzamerhand al aardig in mijn schoenen gezonken, want overal heeft RWS wel een antwoord op, waardoor er toch niets ondernomen word t want RWS weet het beter – of het is te duur. Zo komt men overal onderuit en heeft men niets te doen, terwijl de borden wel anders aangeven.
Zoals we allemaal wel weten is de afgelopen jaren heel veel vooruitgang geboekt omtrent ledverlichting. Dimbare ledverlichting is al normaal in de samenleving; alleen bij RWS schijnbaar niet! Want overal waar de aloude verlichting wordt vervangen, krijgt de schipper nog steeds te maken met zeer felle ledverlichting. Dit is niet nodig in de huidige tijd.
De sluis- en brugbedienaars geven mij gelijk en geven het telkens wel door, maar die lopen schijnbaar ook tegen een muur op. Waardoor er niets verandert. Het is wachten totdat het moment daar is dat er een ongeluk gebeurt. Vandaar dat ik maar de media opzoet om de beleidmakers van RWS te wijzen op de praktijk en de veiligheid.
RWS, neem uw verantwoording voor veilige passage van sluizen en bruggen. Ga terug naar het oude systeem van het dimmen in het donker van de verlichting.
Piet Bennik,
ms Cybernetica