De eerste proefvaart met maximale toegelaten diepgang van de Westerschelde is met succes uitgevoerd. De MSC Tessa liep op 2 oktober de Antwerpse haven binnen met een diepgang van 16 meter. Dat is een nieuw record.
Het was de laatste in een reeks van zes proefvaarten waar de diepgang werd opgevoerd van 15,7 tot 16 meter. Deze diepgang is voor Antwerpen nodig om in de toekomst ook de allergrootste containerschepen te kunnen blijven ontvangen. Het project is een samenwerking tussen het Vlaams en Nederlands Loodswezen, rederij MSC, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit en Port of Antwerp-Bruges. De verruiming geldt alleen voor containerschepen die naar het Deurganckdok varen.
Extra decimeters
Om in de toekomst ook de allergrootste zeeschepen toe te laten om Antwerpen als eerste aanloophaven te gebruiken, is een diepgang bij opvaart van 16 meter nodig. Daarom werd besloten om een reeks proefvaarten uit te voeren waarbij de maximale diepgang stelselmatig werd opgevoerd naar 16 meter. Door de verhoging van de diepgang is de laadcapaciteit van de schepen aanzienlijk groter. De extra decimeters kunnen circa 1.000 TEU schelen.
Op 1 maart 2021 liep de MSC Regulus de haven aan met een diepgang van 15,70 meter en op 9 juli 2022 verbrak de MSC Diletta het record met een diepgang van 15,90 meter. Op maandag 2 oktober 2023 werd met succes de eerste proefvaart met een diepgang van 16 meter uitgevoerd met de MSC Tessa. Het schip kwam vanuit Portugal en verbrak het diepterecord in het Deurganckdok.
Concurrentie
CEO Marc Beerlandt van MSC Belgium is blij dat er gevolg is gegeven aan de al lang bij de rederij bestaande vraag om haar thuisbasis, de haven van Antwerpen, met een grotere diepgang te mogen aandoen.
Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges, spreekt van een belangrijke mijlpaal: “Voor onze wereldwijde economische positie en de welvaart van huidige en toekomstige generaties is het essentieel dat we de grootste containerschepen kunnen blijven ontvangen. Een diepgang van 16 meter maakt dat we ons nog sterker kunnen profileren op het Verre Oosten, waar de grootste schepen varen. Zo versterken we onze positie als eerste aanloophaven. Dat levert ons concurrentieel voordeel op én bestendigt onze positie als wereldhaven.”
De MSC Tessa meerde op 2 oktober met 16 meter diepgang af in het Deurganckdok. (foto Port of Antwerp-Bruges)