“Vlaanderen heeft meer dan 1.000 kilometer waterweg. Overal wordt er op en aan de grote en kleinere waterwegen hard gewerkt om meer vervoer over water mogelijk te maken. Wij streven ernaar om ons aandeel in het goederentransport te vergroten van 13 naar 20 procent. Die ambitie is zeker niet overdreven, maar realistisch.” Dat zegt Frieda Brepoels, voorzitter van de Raad van Bestuur van De Vlaamse Waterweg in een interview in de Binnenvaartkrant van 26 mei 2021.
Over ruim twintig jaar moeten alle 427 sluizen, bruggen, stuwen en pompstations van de Vlaamse vaarwegbeheerder op afstand worden bediend vanuit drie bediencentrales. In het oosten van Vlaanderen wordt in Evergem een nieuw servicecenter gebouwd, waar een afstandsbedieningscentrale in komt. In het westen en centrum van Vlaanderen is de integratie van de bediening voorzien in Hasselt en Willebroek.
AWATAR
Op de laatste locatie opende voorzitter Frieda Brepoels op 11 mei samen met de Vlaamse minister Lydia Peeters van Mobiliteit het Automatisch Waterwegen Trainings- And Referentiecentrum (AWATAR). Daar worden voortaan scheepvaartbegeleiders van De Vlaamse Waterweg opgeleid voor hun digitale toekomst. Frieda Brepoels zegt daarover: “We investeren niet alleen in de binnenvaart als een betrouwbare en duurzame transportmodus, maar ook als innovatieve sector.”
De raming van deze digitale omslag bedraagt ruim 200 miljoen euro. “Vanwege de belangrijke rol die onze waterwegen spelen in het Europese TEN-T-netwerk wordt er voor de financiering gerekend op Europese subsidies.”
Slagkracht getoond
“Wij hebben een belangrijk vaarwegennet in Vlaanderen. Nog belangrijker is hoeveel we ervan gebruik maken. Er is een aantal kanalen, waar nog heel wat werk aan is, waar nu weinig of geen gebruik van gemaakt wordt.”
Covid-jaar 2020 heeft De Vlaamse Waterweg afgesloten met een goed resultaat. Er is 69 miljoen ton goederen vervoerd over water. Dat is maar 1,5 procent minder dan in 2019.
“We hebben in moeilijke omstandigheden goed standgehouden en onze slagkracht getoond. Daarom kunnen en willen we het aandeel van de scheepvaartsector in het goederenvervoer vergroten van 13 naar 20 procent Allereerst moeten we dan ons vaarwegennet nog betrouwbaarder maken. En vooral inzetten op het onderhoud van onze waterwegen.”
Lees het uitgebreide interview in de Binnenvaartkrant van 26 mei 2021.