De Gerlien van Tiem levert Amadeus Star op

0
(foto De Gerlien van Tiem)

De Gerlien van Tiem in Druten heeft het eerste nieuwbouw vijfsterrenschip aan de Oostenrijkse reder Lüftner Cruises geleverd: de Amadeus Star. De dag na de oplevering begon het 135 meter lange en 11,45 meter brede schip direct aan zijn eerste reis met passagiers in Nederland en België.

De Amadeus Star behoort, evenals haar zusterschip Amadeus Queen, tot de meest luxe schepen op de Europese rivieren. Het contact was er al; in het verleden heeft De Gerlien van Tiem al vaker refits voor de reder gedaan. “In februari 2018 kwam de opdracht binnen en zijn we gaan tekenen en hebben we een nieuw schip ontworpen”, vertelt projectleider Eric Riedveld. “Het schip moet nu gaan bewijzen dat het anders is én beter met onze bouwmethode.”

Fluisterstil

Ook dit schip voldoet aan de maximale hoogte van 5,95 meter. Ook hier was het voorkomen van trillen en dreunen weer een hot item. “Wij zijn op verzoek van de klant in overleg getreden met Corgel uit Italië. Hun adviezen hebben wij tijdens de bouw ter harte genomen”, zegt Rietveld. “We hebben diverse ontdreuningsmaatregelen genomen, meer dan wij gewend zijn.”

De luchtbehandelingssystemen zijn eveneens anders; dat zorgt voor frissere lucht in de hutten. Er ligt een luchtkanaal door het hele schip. Iedere cabine krijgt daardoor zijn eigen verse frisse lucht. De lucht wordt weer afgezogen via de douche van de cabine. De warmte daaruit wordt hergebruikt voor het verwarmen van de verse lucht die het schip weer in gaat. Energiebesparing is belangrijk.

De uitlaten zijn watergekoeld; daardoor ruik je ze minder. Als er gasten buiten zitten en er een generator draait, hebben ze hierdoor geen last van de uitstoot.

Schoner

“Waar een motor draait, heb je uitlaatgassen. Wij proberen dat te verminderen door uitlaatgassen met een pomp te koelen. De lucht slaat door koeling sneller neer. Evenals bij auto’s zitten hier ook katalysators in die veel schadelijke stoffen zo veel mogelijk uitfilteren.”

Het schip is uitgerust met een elektrische boegschroef, die door elk van de drie generators kan worden aangedreven. Er staan drie Caterpillar C18-generatorsets in en een C7-noodgenerator. De hoofdmotoren zijn twee Caterpillars 3508. Veth Z-Drives met contraroterende schroeven stuwen het schip voort.

Eric Rietveld. (foto E.J.Bruinekool Fotografie)

“Het leuke om een nieuwgetekend schip te bouwen is dat het een uitdaging is. De schepen zien er eigenlijk ongeveer van buiten hetzelfde uit. Maar je moet wel vanaf nul een constructie opbouwen”, vertelt Rietveld. “Past alles erin, voldoen we aan alle stabiliteits- en lekstabiliteitseisen? De regelgeving is steeds zwaarder voor schepen met passagiers. Het leukste is eigen­lijk dat allemaal op de rit te krijgen.”

“We bouwen de casco’s altijd in Groningen bij GS Yard in Waterhuizen. Uiteindelijk hebben we er vanaf het moment van opdracht tot de oplevering veertien maanden over gedaan.”

Ruimte

Bij het ontwerp is rekening gehouden om de maximale ruimte voor de gasten te creëren. “Bij ieder passagiersschip is het een gevecht om hoogtes en groottes te halen die acceptabel zijn.”

De royale en comfortabele cabines zijn bijzonder stijlvol ingericht. Ze hebben een eigen royale badkamer met douche en toilet. De cabines zijn verdeeld over drie dekken. De cabines op het Mozartdek en het Straussdek zijn 17 m² en hebben een innovatieve panoramaschuifpui, waarvan het bovenste gedeelte volledig geopend kan worden. Op deze wijze kan de pui dienen als Frans balkon.

Op het Mozartdek zijn ook enkele royale suites gelegen van maar liefst 26 m², met een eigen verandabalkon. De cabines op het Haydndek zijn 16 m² en beschikken over kleinere vensters, die niet geopend kunnen worden.

(foto De Gerlien van Tiem)

Lager dek

De Amadeus Star voer 18 april uit Druten weg om zijn eerste gasten op te pikken. “Als je in de laatste weken over zo’n schip loopt, denk je soms: ‘Komt dit ooit goed?’ Overal plafonds en panelen open voor de laatste kabels”, zegt Rietveld. “Elk lampje, elke kraan, alles wordt gecontroleerd of het functioneert. Maar als je dan op de opleverdag kijkt, is het een fantastisch schip. Het is echt een heel mooi vijfsterrenschip geworden.”

Op het zonnedek is speciaal voor de gasten een lager dek gecreëerd; ze kunnen hier blijven zitten als het schip onder een lage brug door moet. De rederij wilde dat heel graag. Ook op het voordek kunnen de gasten in die gevallen nog buiten blijven.

Er is veel roestvaststaal gebruikt voor bolders en relingen. Er is heel veel extra aandacht aan de buitenkant van het schip besteed, dat mede daardoor een plaatje is geworden.

tekst: Evert Bruinekool

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.