De afbouw van containerschip Vios is, na het realiseren van het droogladingschip Zonga, het tweede afbouwproject van hoofdaannemer Maas Building Projects en onderaannemer Tinnemans Floating Solutions uit Maasbracht. De Vios meet 135 meter bij 11,45 meter en werd in een tijdsbestek van zes maanden gebouwd.
Na de aankoop van twee casco’s in China gingen Kevin Romeijnders en Marcel van Dijk van Maas Building Projects (een joint venture tussen de bedrijven Maasland Shipbrokers en Vissers & Van Dijk) op zoek naar een betrouwbare en ervaren partner waar de werkzaamheden zo compleet mogelijk konden worden uitgevoerd. De keuze viel op Tinnemans Floating Solutions vanwege de jarenlange ervaring op het gebied van ombouw en afbouw van grote scheepsprojecten.
Droogzetten
Eind 2018 kwam het casco van ms Vios in de haven van Rotterdam aan met een groot zeetransport uit de Chinese havenstad Nantong. Tinnemans Floating Solutions nam de afbouw grotendeels voor zijn rekening: het volledig droogzetten van het 135 meter lange casco, de staalwerken onder en boven de waterlijn, de volledige machinekamers, de interieurontwerpen, de interieurwerkzaamheden in de stuurhut en de voor- en achterwoning.
Directeur Jan Tinnemans: “Een belangrijk punt voor de keuze van ons bedrijf was dat het casco moest worden drooggezet. We hebben dat gerealiseerd door onze drie dokken in een lijn te leggen.”
Ook het technische deel van het afbouwproject werd door Tinnemans Floating Solutions afgehandeld, namelijk de volledige inbouw van de toegeleverde componenten en techniek. Twee Caterpillars type C32 en de generatoren en boegschroeven werden bij Tinnemans ingebouwd.
Casco
Rensen-Driessen Shipbuilding nam het ontwerp voor zijn rekening en leverde het casco. Maasland Shipbrokers verkocht dat op zijn beurt aan Maas Building
Projects.
Scheepselektrotechniek Vissers & Van Dijk zorgde voor de elektrotechnische installatie en het nautische pakket aan boord van de Vios. Installatiebedrijf Van Lier
realiseerde de centrale verwarming, het sanitair en de airco’s.
Voor de stoffering in de woonverblijven zorgde Woninginrichting Frencken. Verbunt Industriële Reiniging en Conservering droeg zorg voor de conservering. Het lensballastsysteem was voor rekening van Servicepunt Van Look. De ramen en deuren op het schip werden door Omru Scheepsramen geplaatst. General Services Holland isoleerde de woning.
Machinefabriek De Waal zorgde voor de schroefinstallatie, het roersysteem, de stuurmachine en het leidingwerk. Blommaert Scheepsluiken plaatste de boordlichtvleugels, de voor- en de telescoopmast. Foresta Trading regelde de ballast- en dompelpompen. Maasland Building Projects droeg de aankoopcomponenten zoals stuurhut, motoren, lieren en generatoren aan.
Vlotte samenwerking
Directeuren Jan en Geert Tinnemans zijn trots op de vlotte samenwerking met voornamelijk Maasbrachtse collegabedrijven, waardoor het afbouwproject turnkey en geheel naar wens van Maas Building Projects en de eigenaren, familie Kuipers, is opgeleverd.
Over die Maasbrachtse samenwerking wijzen Geert en Jan Tinnemans op het volgende: “Tussen samen werken en samenwerken zit een groot verschil. Bij zo’n afbouwproject moeten de neuzen in dezelfde richting wijzen en is het cruciaal om open en eerlijk met de collegabedrijven te communiceren. Door de jaren heen zijn we in Maasbracht hierin gegroeid en weten we exact wat we aan elkaar hebben en welke expertises we van elkaar mogen verwachten en waar we elkaar kunnen versterken. Op korte termijn steken we als samenwerkingsverband de koppen bij elkaar en laten we het afbouwproces weer eens de revue passeren.”
De proefvaart, die gehouden werd op donderdag 16 mei is naar ieders tevredenheid verlopen. De goede vaareigenschappen van de Vios kwamen duidelijk naar voren.
Aanwinst
Jan Tinnemans: “Met de proefvaart hebben we goede resultaten geboekt. De snelheid van het schip voor- en achteruit was heel goed en ook de remproef voldeed aan de verwachtingen. Ook het geluid bleef binnen de norm. Een bewijs dat alles goed geïsoleerd en afgewerkt is.”
Volgens Kuipers & Zoon VOF zijn de spudpalen een fijne aanwinst aan boord: “De twee spudpalen zorgen ervoor dat we lekker afgezonderd kunnen liggen. We hoeven niet te verhalen en hebben daardoor geen kans op beschadiging omdat je tussen stenen ligt
of moet ankeren”, aldus Pascal Kuipers. “We zijn tevreden met ons nieuwe schip en zien de toekomst positief tegemoet.”
Het nieuwe containerschip gaat een vaste route varen tussen Gent en Antwerpen, met Terneuzen als thuisbasis.
Een geweldig mooi gebouwd schip met de modernste techniek.
Vooral de spudpalen.
Je kan zien, en ik ben aan boord geweest bij de Fam. Kuipers, dat er door
de jaren heen, veel kennis van de Familie is in verwerkt.
Alles is tot in de perfectie uitgevoerd.
Fam. Kuipers. Succes en veel vaar genot met de nieuwe Vios.