Damen vult met Merel-G wens Rederij Groen in

0

Rederij Groen heeft 27 eigen schepen en 37 charterschepen. De laatste jaren bracht het Scheveningse bedrijf diverse vaartuigen voor offshore, begeleiding en seismische support-operaties in de vaart. Damen Shipyards is de vertrouwde hofleverancier. Toch is de nieuwste aanwinst, de Merel-G, een nieuw type voor Rederij Groen. Het is de eerste Twin Axe Fast Crew Supplier in de vloot.

In twee maanden tijd was de catamaran klaar. Damen Shipyards had het casco al op voorraad liggen, zodat het schip snel inzetbaar kon zijn. De combinatie van standaardisatie, modulaire bouw en het op voorraad bouwen van schepen is een strategie waarmee het Damen-concern al decennia succesvol is.

 

Snelle afbouw

De Fast Crew Supplier 2610 Twin Axe moest nog wel worden aangepast met standby-faciliteiten voor de olie-en-gas-offshoremarkt. Het nieuwe schip is namelijk gecharterd door een grote E&P-contractor (E&P = exploratie & productie) in het Deense gedeelte van de Noordzee. Het schip moest wel deze zomer al aan de slag kunnen.

De snelle afbouw was Damen Maaskant Shipyards Stellendam wel toevertrouwd. Bij deze werf, onderdeel van Damen Shiphards Group, zijn Rederij Groen en directeur Henk Groen kind aan huis.

‘De Twin Axe Fast Crew Suppliers kenmerken zich door hun hoge snelheid, uitstekende zeegang, enorme zuinigheid en grote stabiliteit’, aldus een woordvoerder van Rederij Groen. ‘Dat betekent dat de schepen ook ingezet kunnen worden bij zwaar weer.’

 

"Doopvrouw" Merel Groen met haar ouders (vader Erik is mede-directeur van de rederij) en haar broer en  zusje.
“Doopvrouw” Merel Groen met haar ouders (vader Erik is mede-directeur van de rederij) en haar broer en zusje.

Gevarieerde vloot

Het gaat Rederij Groen voor de wind. Dat is te danken aan hard werken en verstandig investeren. Meer dan veertig jaar speelt het familiebedrijf in op de behoefte van de offshore en aanverwante bedrijfstakken. Met de gevarieerde vloot, slim afgestemd op de specifieke wensen van klanten, biedt Rederij Groen allerlei soorten van dienstverlening. Zoals de ondersteuning bij exploratie en productie op zee,  seismische onderzoeken en metingen, de bewaking van boorplatforms en het vervoeren of escorteren van maritiem en offshore-personeel naar en van hun werkplek.

Nog maar een paar maanden geleden werd het investeringsprogramma voor drie seismische hulpvaartuigen afgerond. In 2014 leverde Maaskant de 7-Oceans en de 7-Waves op; afgelopen april voltooide de 7-Stars het trio.

Op 17 juli was het alweer feest. Die dag doopte Merel, kleindochter van reder Henk Groen, de naar haar genoemde Fast Crew Supplier 2610 (FCS 2610). Slechts twee maanden eerder (op 13 mei) ondertekende Henk Groen het contract met Frits van Dongen, directeur van Damen Maaskant Shipyards Stellendam.

 

FCS 2610 Merel-GTwin Axe

Damen heeft meer dan veertig schepen gebouwd volgens het Twin Axe FCS 2610-ontwerp. Ook onder de dikwijls zware omstandigheden op de Noordzee presteert dit type uitermate goed. Dankzij de gunstige zeegangeigenschappen is het werkschip ongekend populair, met name om ingezet te worden ter ondersteuning van de bouw en het onderhoud van Europese offshore-windparken.

Maar nu is voor het eerst een FCS 2610 uitgerust voor offshore olie en gas. Een bewijs hoe multifunctioneel het ontwerp is en hoe flexibel en snel Damen schepen die op voorraad zijn gebouwd, kan afstemmen op de wensen van de klant.

 

Damen had het casco van de FSC 2610 op voorraad. Daardoor kon het schip snel in de vaart worden gebracht. (foto's Damen Maaskant Shipyards)
Damen had het casco van de FSC 2610 op voorraad. Daardoor kon het schip snel in de vaart worden gebracht. (foto’s Damen Maaskant Shipyards Stellendam)

Plug & play

Dat gebeurt in nauwe samenwerking met vertrouwde leveranciers en onderaannemers. Zoals VDI Isolatie. Het Ridderkerkse bedrijf wordt bij veel afbouwprojecten van Damen ingeschakeld. VDI verzorgde op de Merel-G de isolatie van de accommodatie en de dekken. De specialist had z’n zaakjes voor elkaar en slaagde erin de werkzaamheden – die zich toch vrij onverwacht aandienden – binnen de beperkte beschikbare tijd uit te voeren.

Op basis van de lange ervaring in de olie- en gassector heeft Rederij Groen plug & play-specificaties aangegeven die de Merel-G moest krijgen. Zoals een davit voor een snelle reddingsboot op het voordek, een 10-voets offshore-container die is ingericht als ziekenboeg/kantoor, een multifunctionele dekkraan en een reddingsnet (Dacon Rescue Scoop). Het schip voldoet verder aan de strikte veiligheidsvoorschriften die Rederij Groen hanteert.

 

 

 

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.