- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwKoninklijke werf levert nieuw zeeschip af

Koninklijke werf levert nieuw zeeschip af

- Advertentie -

Delen

Royal Bodewes in Hoogezand heeft het nieuwe zeeschip Triton opgeleverd aan Rederij Tasman. Na de geslaagde proefvaart op de Eems is het schip vrijdag 3 juli in gebruik genomen.

Ontwerp en casco zijn door Royal Bodewes ontwikkeld en het schip werd daar ook afgebouwd. De Triton is een Bodewes Trader van 4.700 ton. Het originele ontwerp stamt al van tien jaar geleden en is door de engineeringafdeling van Royal Bodewes aangepast aan de eisen van deze tijd.

 

Trition_hal
(foto: Royal Bodewes)

IJsklasse

‘Doorgaans neemt de engineering van een nieuw type schip ook nog een half jaar in beslag. Door deze werkwijze waren we in staat om binnen een jaar de Triton te bouwen’, aldus Martijn Beunk, business developer bij Royal Bodewes. ‘We hebben een eigen engineeringafdeling en bieden klanten maatwerk.’

De Bodewes Trader Triton werd 11 april dit jaar te water gelaten in Hoogezand. Het multipurpose schip vaart sinds 4 juli met lading op zee.

Het is na de Tasman. die in 2008 in de vaart kwam, het tweede schip van Rederij Tasman uit Harlingen. Eigenaren Rob Brouwer en Bertus Broersma varen ieder op één van de schepen. Bertus Broersma is zelf van oorsprong een binnenvaartondernemer.

Uiteindelijk heeft Royal Bodewes inclusief de afbouw van het schip 14 maanden gewerkt aan de Triton op de werf in Hoogezand. Het schip heeft Finnish-Swedish ijsklasse 1B. Het is verzwaard rondom de waterlijn en heeft een verzwaarde boeg. Daarmee kan het door gebroken ijs varen. ‘De concessie is dat het schip daardoor 80 ton minder lading mee kan nemen’, aldus Beunk.

 

15 nieuwbouwopdrachten

De opdracht voor de bouw van de Triton markeert een positieve wending in de orderportefeuille van de werf. Royal Bodewes – sinds 2012 mag het bedrijf het predicaat ‘Royal’ dragen – heeft de komende jaren al 15 opdrachten voor nieuwbouwschepen, waaronder 2 coasters en een LNG-carrier. Binnenschepen staan niet op het lijstje, hoewel die in het verleden wel regelmatig van de werf liepen in Hoogezand.

Tijdens de crisis van na 2008 was de spoeling dunner, maar de werf heeft die tijd overbrugd door in eigen beheer schepen te bouwen en later te verkopen. Een goed werkende strategie, waarmee de knowhow in huis werd gehouden. Intussen is er een extra hal bijgebouwd om de capaciteit te verdubbelen en de nieuwe opdrachten te kunnen uitvoeren.

 

(foto Frits Olinga)

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -