- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Specht kan overal voor- en achteruit

Mts Specht kan overal voor- en achteruit

- Advertentie -

Delen

Toen Marcel en Robert Specht met het idee voor eigen ondernemerschap bij hun vader kwamen, was die meteen enthousiast. Hij dacht van voor tot achter mee; echter het schip bouwen duurde langer dan dat hij mocht leven. Bouke Specht blijft kloppen in de harten van de familie.

Op het moment dat de kiel voor deze 86 x 9,50 meter grote tanker in Polen gelegd zou worden, werd de werf verkocht. Onder een nieuwe vlag moest de cascobouw van binnenvaart voor lucratieve zeevaart wijken. Leverancier Kuipers Shipbuilding in Ridderkerk ging gedwongen op zoek naar een vervangende Europese werf en bouwde uiteindelijk in Gdansk, op de werf waar Lech Walesa eens zijn makkers tot revolte aanspoorde.

Niet zomaar een werf dus, en toch is de Specht het eerste binnenschip dat deze werf bouwde. En dan sta je ervan te kijken hoe die Polen dat kunnen. Glad en gelikt of het een pleziervaartuig is. Dit schip is van een beproefd model en dito uitvoering.

Eigen ideeën
Niettemin onderscheidt des Specht zich onder andere door zijn leidingsysteem. Doordat Marcel en Robert al zo’n zestien jaar bij Bart Bruinsma in de natte lading zaten, hebben ze hun eigen ideeën over functies en welke eigenschappen het leidingwerk van een tanker met Europawide bestemmingen moet hebben. "Kijk", zeggen Marcel en Robert, "als je ergens in een uithoek ligt, moet je met materiaal ‘voor- en achteruit kunnen’. Ofschoon we over vijf pompen beschikken, wilden we desnoods met één pomp kunnen lossen. Storingen geen kans geven is een onderwerp waar we samen met Kuipers de equipement op hebben afgestemd."

Een MTU met trendy verchroomde kopdeksels. (foto’s Johan de Witte)

Afbouwfirma A.A. Vink en medewerkers stonden met hun gerenommeerde afbouwkwaliteit zoals gebruikelijk eveneens op een storingsvrije golflengte afgestemd. Mts Specht mocht 1 oktober gezien worden op de open dag in Zwijndrecht. Partyboot Smaragd was het podium voor de officiële overname en het feest.

Voor elk vaarwater
Voordat de Specht in Gdansk van stapel liep kreeg Ineke Specht samen met haar kleinzoon Olaf reeds de eer om, ten overstaan van familie, leverancier en werfvertegenwoordiging, het schip zijn naam te geven. Deze 1635 ton grote tanker heeft een allround karakter voor elk vaarwater en is gecharterd door Jaegers.
Marcel en Robert hebben na het overlijden van hun vader, naast de realisatie van het mts Specht, het bedrijf en zaken van hun ouders gecontinueerd. Diegene welke eveneens de handen uit de mouwen steken voor deze onderneming, zijn Marcel’s echtgenote Christina de Jong voor ‘algemene zaken’ en Linda te Veldhuis, levenspartner van Robert die assisteert bij het administratief ‘reilen en zeilen’. Ervarings details van een oude rot in ’t vak zijn van schoonvader Joop de Jong, die zijn bijdrage ‘kleur- en glansrijk’ zichtbaar heeft gemaakt.

Kuipers Shipbuilding
Wanneer je nieuwbouwcontract met een werf door een koersverandering wordt gebroken, heb je als leverancier te zorgen voor een vervangend casco. Het mag niet duurder zijn. In de periode waarin de business verticaal omhoog viel, was dat lastig. Niettemin hebben directeur Gerhardus Kuipers, Peter Boezel (verkoop) en technische man Tom Dorsman – een poosje later weliswaar – een gaaf schip geleverd.
Eenmaal hier ging het casco voor de onderwater-equipement naar De Waal Werkendam. En passant werden de kraan en de stuurhut van Van Wijk erop geplaatst. Voordat het casco bij A.A. Vink voor de wal werd afgemeerd, ging het voor onderwaterinspectie droog bij YVC Bolnes.
Als voortstuwing is er een MTU voorzien van trendy verchroomde kopdeksels. Energie voor de ladingpompen en de kopschroef wordt gegenereerd door een robuuste 420 kVA Volvo Penta. De elektriciteit aan boord regelde El-Tec. Het wooncomfort evenals de betimmering en de lessenaar in de stuurhut realiseerde Hoogendoorn.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -