Johan Cruijff is weer herenigd met Rinus Michels. Waar ze ook mogen zijn, daar wordt nu goed gevoetbald. Ik heb nooit geweten dat Johan een notoir autoliefhebber was en dat zijn schoonvader voor hem het leasen van auto’s heeft uitgevonden, zodat ‘De Verlosser’ in een Citroën kon rijden voor 100 gulden per maand. Als je ziet wat aanmerkelijk minder getalenteerde voetballers nu verdienen, zou je denken dat onze Cruijff te vroeg heeft gepiekt. Maar dat is nonsens. Cruijff heeft hoogstpersoonlijk de bakens verzet, zowel in het spelletje voetbal als in de beloning van spelers die miljoenen mensen vermaken.
Die miljoenen mensen waren er vóór die tijd helemaal niet. Er waren sowieso minder mensen (ongeveer de helft van nu), maar degenen die er waren, konden ook niet allemaal tegelijk een voetbalwedstrijd zien voordat elk huishouden was voorzien van een televisiescherm. En nog steeds stuwt een voetbaltoernooi zelfs zonder Oranje de tv-verkopen geweldig op.
Lionel Messi en Christiano Ronaldo verdienden in 2015 respectievelijk 65 en 54 miljoen euro. Daar kun je een sluis van bouwen, al zal dat niet het eerste zijn waar deze topvoetballers aan denken. Allebei meer dan een miljoen per week. Die zullen best in leuke auto’s rijden. Mercedessen bijvoorbeeld, die door Europa worden vervoerd op trucks met chauffeurs die 200 euro per maand verdienen. Hun Roemeense, louche uitzendbureau houdt op hun salaris ook nog geld in voor een fonds voor als de lading schade oploopt tijdens de rit.
Messi en die chauffeur leven beiden in de EU. De EU heeft een vrije markt. Als je geen stuw of sluis bouwt, stroomt water altijd naar het laagste punt. Hoe toepasselijk voor de binnenvaart, waar de beloning nauwelijks opweegt tegen de investeringen en de geleverde inspanning. Maar iedereen voelt aan z’n water aan dat je beter kan varen zonder sluis of stuw.
Zolang het blijft regenen, loopt de rivier niet leeg. De vraag is of dat altijd opgaat. Inmiddels hebben de voetbalclubs in Engeland zo’n mooie deal met de tv-stations gesloten dat ze heel voetballend Europa leeg kunnen kopen. Zal je zien dat als alle echt belangrijke voetballers naar Engeland zijn vertrokken, eindelijk het kwartje valt in de EU dat soms een sluis of stuw echt nodig is in de vrije markt.
Helaas maakt Engeland tegen die tijd geen deel meer uit van de EU en moeten wij het doen met de herinnering aan de gouden tijden van Johan Cruijff. “Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd”, aldus de onnavolgbare meester.