- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekBravoure

Bravoure

- Advertentie -

Delen

Als ik ‘Thialf’ op de radio hoor noemen, krijg ik de slappe lach. De schaatstempel in Heerenveen is het symbool geworden van een toekomst die maar niet kwam. Eerst kampten ze met het klimaat en nu met de marke­ting. Het schaatsen wil maar niet zo populair worden als het in de jaren ’60 was. Ard en Keessie waren amateurhelden die zich door de sneeuw­buien over hobbelig ijs worstelden naar het wereldkampioenschap. De marketingafdeling van Thialf worstelt met  de veel te goeie professional Sven Kramer, met het gebrek aan buitenlandse concurrenten en met de devaluatie van het allround schaatsen.

 

Icons_2015_EenPotNat

 

Het schaatsen moet weer populair worden, dus gaan ze om publiek te trekken een mix maken van het steeds populairder wordende shorttrack schaatsen, ijshockey en het langebaanschaatsen. Ik mis nog kunstrijden op de schaats en Holiday on Ice. Met die mix krijg je het Thialf wel een dagje vol.

En anders kunnen ze altijd Hester Duursema vragen om iets spectaculairs te bedenken. De baas van BLN en ESO kwam vrijdag over water aanvliegen bij de housewarming van het nieuwe kantoor van brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer. Ze trotseerde het koude water van de Oude Maas voor de ogen van honderden betrokkenen en straalde een zelfverzekerdheid en durf uit zoals de binnenvaart die nog niet vaak heeft gezien. Althans niet als branche.

Dat is altijd een beetje de paradox geweest waar deze sector mee kampt. De professionele schipper die vol zelfvertrouwen de golven (en wat dies meer zij) trotseert, maar in de uitstraling naar ‘de wal’ toe nooit van dat timide, bescheiden, onzekere imago af lijkt te komen. Na de rellen over de toerbeurt in de vorige eeuw is het is een wonder dat – dankzij een breed gedragen imagocampagne en een imposante vloot nieuw-bouwschepen – de binnenvaart deze eeuw serieus genomen leek te worden. Een schitterende toekomst gloorde met een groep zelfverzekerde ondernemers.

Een toekomst die echter uit zicht raakte door een wereldwijde crisis die te vroeg kwam voor de pas herboren binnenvaart. Het oude beeld van een in zichzelf gekeerde sector werd niet tegengesproken door de eindeloze discussie over hoe de brancheorganisaties nou samen verder moesten. Is dat nu eindelijk afgelopen?

Een mooie uitdaging is om met de bravoure waarmee Hester de housewarming van BLN inleidde, ook de degens te kruisen met de (internationale) concurrentie op de lange en korte baan en uiteindelijk zelfs met de global warming. Als dat lukt, huren we het Thialf af voor een feestje, op voorwaarde dat hun marketingafdeling zich nergens mee bemoeit.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -