Donderdag 28 mei is het Container Transferium in Alblasserdam officieel geopend. Operator BCTN noemt het Rotterdam-Oost en profileert het als ‘het derde Rotterdamse containergebied’, na de Maasvlaktes en Waal-/Eemhaven. De terminal is bedoeld om containers snel van de Maasvlaktes naar het achterland te krijgen en de rijksweg A15 naar het havengebied te ontzien.
Het doel van het Transferium is om transportpieken op te vangen, de filedruk op de wegen naar en van de Maasvlaktes verminderen en een efficiënter trucktransport te realiseren. De terminal is opgezet op initiatief van Havenbedrijf Rotterdam. ‘Wij zijn een groot voorstander van dit Transferium. Een goed bereikbare haven is voor ons essentieel. Op deze manier ontlasten we de A15 aanzienlijk’, aldus Ronald Paul, COO van het HbR. De bouw is mede gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Provincie Zuid-Holland.
Elektrische kranen
Vrachtwagens die anders via de drukke A15 naar de Maasvlakte zouden rijden, komen hun zeecontainers bij het Transferium halen en brengen. Binnenschepen verzorgen een dagelijkse shuttle naar de Maasvlakteterminals waar ze de containers laden en lossen. Hierdoor is het transport sneller, slimmer en schoner.
Rotterdam-Oost is met de nieuwste schone technieken uitgerust: het heeft elektrische kranen, gebruikt schonere brandstof, walstroomvoorziening voor de binnenvaart, duurzame verlichting, extra maatregelen voor de afscherming van geluid en licht. Zelfs de stenen waarmee de terminal is geplaveid zijn CO2-arm gefabriceerd.