Consequenties

0

Ik heb begrepen dat veel vakantie­gangers die eindelijk weer op vakantie kunnen gaan na die vreselijke lockdown waarin ze niet met vakantie konden, die bestrijding van de bosbranden wel een vermake­lijk schouw­spel vinden want anders verveel je je op je vakantieadres toch net zoveel als tijdens de lockdown, al laat je dat natuurlijk niet zien op je Facebook-pagina. 

De politiek roert zich na het nieuwe rapport over de stand van klimaat­zaken. Pappen en nathouden is een goed begin bij bestrijding van bosbranden, maar bij de zeespiegel­stijging schiet je er weer weinig mee op. Het is zo moeilijk kiezen soms. 

De werkelijkheid is nog veel erger, dat mogen ze ons alleen nog niet vertellen. Er zit namelijk een versnelling in de toename van de groei van de opwarming van de aarde en die versnelling gaat ook steeds sneller. Maar dat kunnen ze niet vertellen want dan slaat iedereen op tilt. 

Als je 10 procent van je inkomen moet afstaan voor de klimaatbestrij­ding (wat dat dan ook mag zijn) zou je kunnen overwegen daarmee in te stemmen. Moet je daarentegen de helft of zelfs nog meer van je inkomen afstaan, dan zeg je: an m’n hoela, geef mijn portie maar aan Fikkie. Ik heb er toch nog geen last van. En dan gebeurt er niks. De VN probe­ren zonder slapende honden te wekken iedereen ervan bewust te maken dat het zo echt niet langer kan. 

Wel fijn voor de binnenvaart dat je toch niks meer aan de oorzaak van de klimaatverandering kunt doen en nu de steven kan wenden en kijken hoe je omgaat met de consequenties. Dat geldt natuurlijk voor alles en iedereen maar bij de binnenvaart was het toch jarenlang een beetje onduidelijk wat je nu eigenlijk bereikte door zeg maar een groenere motor. 

De binnenvaart is maar zo’n klein radertje in de grote machinerie op aarde dat het de vraag was of je achterkleinkinderen wel zouden waarderen dat je nu zoveel geld steekt in een elektrische motor met waterstofaandrijving. Ze hadden misschien toch liever een wat grotere erfenis gehad. 

Met de consequenties weet de binnenvaart wel raad. Ik zie al ideeën voor schepen die bij extreem laag water (of een droge rivier) veranderen in elektrisch aangedreven hovercrafts, of een soort transformatieschepen die bij extreem hoog water energie halen uit die bewegende watermassa en zonder problemen kunnen blijven varen. 

Kijk dat zijn steviger ontwikkelingen dan het dagdromen over zelfvarende schepen die geen personeel meer nodig hebben, alsof dat je redt bij een klimaatramp. Voor de binnenvaart schijnt de zon in de toekomst, als het niet regent.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.