Op 29 april begint de Excellence Crown vanuit thuishaven Bazel aan zijn eerste officiële cruise. Het schip van Twerenbold Reisen is gebouwd door Concordia Damen. Vanuit Werkendam maakte het op 22 april al zijn eerste tocht met gasten aan boord. De River Cruise 135 is een eigen ontwerp van de werf.
De 135 meter lange en 11,45 meter brede Excellence Crown is gebouwd volgens de richtlijnen van de Green Award Gold-standaard. Het schip beschikt over een hybride voortstuwing. De diesel-elektrische aandrijflijn is aangevuld met smart peak shaving van de batterijen. Dit systeem is geleverd door Oechies, dat een vaste partners van Concordia Damen is.
De CO2-footprint wordt verder verlaagd door de keuze voor een hoge isolatienorm en lasergestuurde ventilatie. Bij de afbouw zijn bovendien milieuvriendelijke materialen gebruikt.
Zonnepanelen in de reling
Projectmanager Johan Muilenburg van Concordia Damen, zegt: “Wij zijn enthousiast over de samenwerking met deze toonaangevende Zwitserse operator voor de levering van onze innovatieve River Cruise 135. Deze opdracht onderstreept onze inzet voor milieuvriendelijke praktijken en topkwaliteit in scheepsbouw – en dat zijn geen loze woorden!”
Hij vervolgt: “Een van de kenmerken waar ik persoonlijk het meest trots op ben, is dat we zonnepanelen in de reling hebben geïntegreerd. Die dragen bij aan het opladen van het batterijsysteem. Een andere mooie eigenschap is dat we hebben bewezen dat dit ontwerp aanzienlijk minder vermogen nodig heeft om onder normale omstandigheden te varen. Dat zorgt voor een echte brandstof- en kostenbesparing.”
Er zijn 73 cabines en twaalf suites. In totaal is er plek voor 70 gasten. Niet
alleen zij profiteren van de hoge mate van luxe aan boord. Ook aan de bemanning is gedacht. De speciale bemanningsruimtes bieden ook hen een comfortabele omgeving. Er is zelfs een apart achterdek, inclusief bemanningsverblijf direct naast het open dek.
Aparte kade voor riviercruisers
De riviercruisevaart is een relatief nieuwe markt voor Concordia Damen. De werf in Werkendam ziet volop groeikansen: in Duitsland, Zwitserland, Nederland, de Verenigde Staten en Canada. Een teken van het vertrouwen dat het bedrijf heeft in deze markt is dat Concordia Damen casco’s op voorraad bouwt. Zo kan het sneller inspelen op de toekomstige vraag in het luxe riviercruisesegment.
Het gaat overigens niet alleen om nieuwbouw. De faciliteiten en expertise lenen zich ook voor refits en investeringen in verduurzaming. Het gaat onder meer om innovaties in voortstuwingssystemen – zoals hybride of elektrische aandrijving -, warmte- en energieterugwinning en andere optimalisaties van energie-efficiëntie aan boord en het gebruik van recyclebare interieurelementen.
Om de toenemende vraag aan te kunnen, opende Concordia Damen eind vorig jaar in Werkendam een extra kade en kantoor, specifiek voor riviercruisers. Daar kunnen drie schepen van 135 meter naast elkaar afmeren.