MAN introduceert de nieuwe heavy-duty D3872LE427. De Stage V-motor is vanaf juni te bestellen bij de binnenvaartdealers: De Groot, Vink en Dolpower. Begin 2026 komt er ook een generatormotor beschikbaar.
Met z’n vermogen van 920 kW (1.250 pk) bij 1.800 toeren en “uitgerust met een zeer compact en flexibel te installeren uitlaatgasnabehandelingssysteem” heeft MAN Rollo hoge verwachtingen van de nieuwe motor. De motor met een inhoud van 30 liter is ontworpen voor een breed scala aan maritieme toepassingen.
Compact
De motor is heel compact (2.235 x 1.250 x 1.320 millimeter), net als het nabehandelingssysteem. “Hierdoor hoeft een machinekamer niet groter te worden dan strikt noodzakelijk, wat natuurlijk weer meer ruimte geeft voor andere zaken zoals passagiers of lading. Ook in het geval van hermotorisering zal deze motor eenvoudig passen in een bestaande machinekamer”, aldus MAN Rollo.
Het brandstofverbruik is 217 liter per uur bij maximaal vermogen (en 194 g/kWh). Af fabriek is de motor geschikt voor gewone scheepsdiesel en HVO-biobrandstof.
Passagiersvaart
“Omdat MAN de Stage V-motoren blijft doorontwikkelen dekken wij nu een vermogensrange van 300 pk tot 1450 pk in Stage V.”, zegt Hendrik Herrera. Zij is accountmanager maritiem bij MAN Rollo. “Er is nauwelijks een scheepsoplossing te bedenken waarvoor wij geen motor in huis hebben, of het nu diesel-direct of diesel-elektrisch is. En bij deze specifieke nieuwe motor verwachten wij dat dit voor een groot publiek dé ideale motor is.”
“Veelzeggend is dat wij zien dat de professionele passagiersvaart nu in grote getalen voor MAN kiest. Dat heeft vooral te maken met de compacte inbouwmaten, maar ook met het gegeven dat wij een Europees product bieden dat qua efficiëntie en betrouwbaarheid tot de top behoort.” Alle highspeed maritieme motoren van MAN worden in Duitsland ontwikkeld, gecertificeerd en geproduceerd.
De nieuwe motor is van 20 tot en met 22 mei te zien op Maritime Industry in Gorinchem, op de stand van de dealers Vink, De Groot en Dolpower.