Concordia Damen gaat 40 nieuwe binnenvaarttankers bouwen die op LNG kunnen varen. De Werkendamse werf heeft voor de serie dual fuel-schepen een contract gesloten met institutionele beleggers die daarbij werden geadviseerd door J.P. Morgan Asset Management.
Frachtcontor Capital Partners trad op als tussenpersoon voor de deal. De schepen zullen worden gecharterd door Shell en geëxploiteerd door de Nederlandse VT Group en het Cypriotische Marlow Navigation.
De schepen worden 110 x 11,50 meter, krijgen LNG-aandrijving en een geringe diepgang: 2.800 ton op 3,25 meter. De ‘Parsifal’-tankers gaan minerale oliën vervoeren tussen de ARA-havens en Rijnbestemmingen.
Maandelijks een schip
Concordia Damen begint in december al met de bouw van de tankers. De oplevering van het eerste schip staat gepland voor november 2021. Daarna zal de werf elke maand een schip afleveren, tot en met december 2024.
Chris Kornet, de CEO van Concordia Damen: “We zijn erg dankbaar dat we deze opdracht hebben ontvangen en kijken ernaar uit om met de werkzaamheden te beginnen. Dit is wederom een bevestiging voor ons in het streven naar meer duurzaamheid in de binnenvaart.”
Efficiënt en duurzaam
Freight Trading Manager Martin van Veen van Shell, legt op de site van Concordia Damen uit waarom voor die werf is gekozen: “Concordia Damen heeft een bewezen trackrecord wat betreft het leveren van zeer efficiënte en duurzame schepen. Daarnaast hebben ze hun kwaliteiten laten zien in het leveren van schepen met een geringe diepgang – wat voor dit project van belang is. ”
“We zijn verheugd en vereerd om met Shell en Concordia Damen samen te werken aan dit innovatieve en duurzame binnenvaartproject”, aldus Andy Dacy, wereldwijd verantwoordelijk voor de transportmarkt bij J.P. Morgan Asset Management.