- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsCITBO, al tien jaar een verbindende factor

CITBO, al tien jaar een verbindende factor

- Advertentie -

Delen

Met een walking dinner voor leden en eregasten vierde CITBO (Corporation Inland Tanker Barge Owners) donderdag 7 september in Antwerpen haar 10-jarig bestaan. De feestelijke dag stond in het teken van ‘verbinden’.

CITBO staat sinds dag één voor verbinding. In 2013 besloten vijf tankvaartondernemers dat ze samen meer konden bereiken dan alleen. Vandaag de dag varen onder de CITBO-vlag 160 tankers met een gezamenlijke laadcapaciteit van een half miljoen ton. Ze houden wekelijks 24.000 vrachtwagens van de weg.

Verlengstuk

In 2021 droeg toenmalig CITBO-directeur Alain Devos het stokje over aan Daisy Rycquart. Zij vormt met Alain als adviseur, beleidsmedewerker Erwin Verberght en technisch adviseur Dirk Beernaert het team op kantoor.

“Binnenvaartondernemers staan voor enorme uitdagingen”, aldus Rycquart. “Wij houden ons als een verlengstuk van hun bedrijf naast vertegenwoordiging bezig met vijf speerpunten: personeel, veiligheid en certificering, marktwerking, vergroening en innovatie, informatie-uitwisseling. In een gefragmenteerde binnenvaartmarkt proberen wij samen te denken en één stem te vormen.”

Regelgeving

Het afgelopen decennium hebben de beleidsmedewerkers van CITBO goede contacten opgebouwd met organisaties en overheidsorganen in binnen- en buitenland. Tijdens het jubileumfeest konden de leden persoonlijk kennismaken met vertegenwoordigers van deze instanties, maar eerst liet Rycquart alle ‘eregasten’ aan het woord.

Als secretaris-generaal van de CCR vertelde Lucia Luijten over de ingewikkelde regelgeving in de binnenvaart. De EU laat het inhoudelijke werk grotendeels over aan de Rijnvaartcommissie, wat volgens Luijten in het voordeel van de sector is. “Bij ons gaat het alléén om binnenvaart. Al voelt het soms alsof al die regels over je uitgestort worden, je hebt er als ondernemer via je belangenvertegenwoordigers wel degelijk invloed op. Wij zijn blij met de praktijkinput die wij krijgen via ESO en EBU.”

Daisy Rycquart met de nieuwe wimpel die voor alle CITBO-leden is gemaakt. (foto Sarah De Preter)

Achterban

“In een democratie is het belangrijk om je stem te laten horen”, zei Gerard Kester, secretaris-generaal van ESO. “Zonder input vanuit de achterban geen Europese belangenvertegenwoordiging. Wij werken als ESO prettig met CITBO samen. Er zit veel kennis en een groot hart voor de binnenvaart. In amper tien jaar zijn ze uitgegroeid tot de grootste vertegenwoordiger van de tankvaart. Ook qua kennis hebben ze een enorme evolutie doorgemaakt. Ze hebben twee hoogopgeleide jongeren uit de sector (Daisy en Erwin – red.) aangetrokken. Dat is uniek. Wees er zuinig op.”

Verbeterpunten

IWT-coördinator Nik Delmeire ziet veel dynamiek in de sector als men dingen wil bereiken. “Maar er mogen wel meer jonge mensen opstaan die aan belangenvertegenwoordiging willen doen.”

Hij stipte nog twee andere verbeterpunten aan: “Europa kijkt ver vooruit, maar onderkent niet altijd de noden van morgen. In de binnenvaart is dit vaak andersom. Die kloof moet gedicht worden. Verder blijft de snelheid van regelgeving achter bij de noden van de industrie.”


Grote uitdagingen voor binnenvaart

Salih Karaarslan maakte deze zomer na bijna negen jaar bij het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB) de overstap naar de afdeling duurzame binnenvaart bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Tijdens het jubileumfeest van CITBO op 7 september betrad hij voor het eerst als ambtenaar de bühne.

Karaarslan vertelde als projectmanager bij het EICB prettig samengewerkt te hebben met CITBO en hoopt dit in zijn nieuwe functie te kunnen blijven doen. “De binnenvaart is een gefragmenteerde sector. Samenwerking helpt bij de dagelijkse bedrijfsvoering en het ontwikkelen van een strategie. CITBO vervult hierin een belangrijke rol voor de Belgische en Europese binnenvaart. Wij hebben de afgelopen jaren veelvuldig contact gehad over de verduurzaming van de sector en maatregelen die de overheid kan nemen. Als senior beleidsmedewerkers bij IenW hoop ik dit contact te kunnen voortzetten.”

“De sector staat voor grote uitdagingen, waaronder het Fit For 55-pakket en de klimaatdoelstellingen. Er komen veel maatregelen aan om de binnenvaart te verduurzamen en competitief te houden ten opzichte van andere vervoersmodaliteiten. Binnen IenW hebben we goed zicht op deze uitdagingen. Daarom hebben we de afdeling duurzame binnenvaart opgericht. Ik ben ervan overtuigd dat we door samenwerking met de sector onze doelstellingen kunnen realiseren.”


 

Toekomstgericht

Chris Danckaerts ging in op een gezamenlijke ambitie van de Vlaamse Waterweg en CITBO: veilige, toekomstgerichte vaarwegen. “Als vaarwegbeheerder investeren we momenteel versneld in onderhoud van de infrastructuur om de bedrijfszekerheid te borgen en oponthoud voor de binnenvaart te voorkomen. Daarnaast investeren we in waterbeheersing en uitbouw. Vanaf januari zal het hele Albertkanaal voor schepen met vier lagen containers bevaarbaar zijn. Qua automatisering en digitalisering van de vaarwegen is Vlaanderen een koploper. Dat doen we met z’n allen. Bij CITBO zit veel competentie. Mede dankzij hun input kunnen wij de juiste keuzes maken.”

Ook Mohssine El Kahloun (Departement Mobiliteit) en Johan Verlinden (Departement Afvalstoffen, OVAM) noemden de samenwerking met CITBO constructief en transparant. Zo heeft Alain Devos een belangrijke bijdrage geleverd aan de uitwerking van het CDNI in Vlaanderen. Verlinden: “Tien jaar CITBO, we hebben het geweten! In positieve zin: samen met de sector kunnen wij beslissingen nemen die goed aansluiten bij de praktijk.”

Wrijving en glans

Port of Antwerp-Bruges blijft via het binnenvaartoverleg inzetten op dialoog met de sector. Rob Smeets (COO): “Antwerpen krijgt wellicht niet jullie populariteitsprijs, maar we doen ons stinkende best om bestaande problemen op te lossen.”

“Dagelijks ontvangen we 100 zeeschepen en 300 binnenschepen in de kleine haven die Antwerpen inmiddels geworden is. De binnenvaart zit vol passie. Dat merken wij als het goed gaat, maar ook als het niet goed gaat! Wij kunnen daar tegen: zonder wrijving geen glans. Belangrijk is dat de sector, liefst met één stem, van zich laat horen en dat we samenwerken. Wij blijven in de binnenvaart investeren.”

Chatbot

Namens Koninklijke Binnenvaart Nederland sprak Ton Wingelaar felicitaties uit. Hij had zijn speech door ChatGPT laten schrijven. Een noodgreep, nadat KBN-collega Maurits van der Linden kortstondig zijn aanwezigheid moest annuleren. Het werd een ronkende, maar deels gekunstelde lofzang op samenwerking. “Om in een kadertje te hangen”, sloot Wingelaar met een knipoog af. Ton Mol, adviseur bij OCIMF, stuurde online beeldbellend de beste wensen vanuit Duisburg, waar hij in een trainingsweek voor inspecteurs zat.

Namens CITBO nam Daisy Rycquart alle warme woorden met dank in ontvangst: “Iedereen doet elke dag z’n best. Laten we dit blijven doen. Als CITBO-bestuurders willen we de verbindende factor zijn. Samen met onze leden, want zonder hen staan we nergens. Zij verdienen een dikke pluim!”

Door Sarah De Preter

 

 

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -