- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsCCR: om vergroening te financieren is zekerheid over vrachtprijzen nodig

CCR: om vergroening te financieren is zekerheid over vrachtprijzen nodig

- Advertentie -

Delen

Schommelende prijzen zitten de innovatie in de binnenvaart dwars. Dat is met name merkbaar op de spotmarkt in de drogebulkvaart. Dit fenomeen vormt vaak een belemmering voor externe financiering door banken. Dat stelt de Centrale Commissie voor de Rijnvaart in een vorige week verschenen rapport over factoren die van invloed zijn op de prijsvorming.

“Meer op de lange termijn gerichte vormen van prijsvorming (bijv. tijdcharter) zouden daarom een middel kunnen zijn om de sector te stabiliseren en investeringen in innovatie mogelijk te maken (innovatieve schepen, vergroening van schepen).”

Duurzaamheid weegt zwaarder

Die vergroening is wel nodig, want verladers laten duurzaamheid van hun vervoer steeds meer meewegen, aldus de CCR. “Lange tijd waren kopers van vervoersdiensten bezig met de prijs. Hun belangrijkste zorg was om transport te kopen tegen de laagst mogelijke prijs. Recentelijk zijn er (…) andere elementen gaan meespelen bij het nemen van deze beslissing, zoals duurzaamheidskwesties. Sommige vracht­eigenaars zijn bijvoorbeeld vastbesloten om vervoerswijzen met een lage uitstoot te gebruiken, zolang dit niet leidt tot een (zekere) prijsstijging.”

Als ze besluiten tot modal shift van weg naar water, moeten ladingeigenaren volgens de CCR “begrijpen dat contracten op langere termijn nodig zijn om innovatie te garanderen en financiering te krijgen van de financiële sector”.

Beter aangepaste vloot

Aan de andere kant mogen de kosten die verladers bereid zijn te betalen om de betrouwbaarheid van de bevoorrading te garanderen, niet worden onderschat. “De binnenvaart heeft in dit opzicht altijd een goede staat van dienst gehad. De invloed van het waterpeil op de vrachttarieven in de binnenvaart kan echter leiden tot extreem hoge kosten voor eigenaars van vracht. Investeringen in infrastructuur en een beter aangepaste vloot zijn nodig om deze uitdaging aan te gaan.”

Op lange termijn moet de sector kunnen concurre­ren op efficiëntie, betrouwbaarheid, duurzaamheid en kosten, aldus de CCR. “De sector moet zich hierop voorbereiden en niet alleen vertrouwen op zijn huidige duurzame profiel.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -