Alle scheepvaartcertificaten die op 15 maart 2020 nog geldig waren, blijven dat zolang de coronacrisis duurt. Daartoe heeft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart besloten. Het gaat om alle documenten gebaseerd op Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn, het Reglement voor Scheepvaartpersoneel op de Rijn en het Rijnvaartpolitiereglement.
Hiermee wordt voorkomen dat er problemen ontstaan doordat keuringen niet meer uitgevoerd kunnen worden. De CCR heeft verder met de lidstaten afgesproken dat het vaarwegmanagement en de sluisbediening zoveel mogelijk in stand blijven. Ook moeten bemanningsleden tussen hun woonplaats en locatie van inscheping of ontscheping kunnen reizen. De CCR heeft hiervoor een modelformulier gepubliceerd.
De CCR vindt de maatregelen nodig om “ook in tijden van crisis een goed prestatieniveau in de Rijnvaart te waarborgen met behoud van de veiligheid en de goede orde van de scheepvaart” en zo de “goede werking van de logistieke ketens alsook het bevoorraden van de bevolking en het bedrijfsleven in stand te houden, met name voor de producten die van vitaal belang zijn.”
Green lanes
“We gaan er van uit dat hiermee de eerste gevolgen van de coronacrisis zo goed mogelijk tegemoet getreden kunnen worden”, schrijft Lucia Luijten aan branchevertegenwoordigers uit de binnenvaart. Zij is afdelingshoofd Binnenvaart en Vaarwegen op hij ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Het besluit kan zo nodig later aangevuld worden.”
Zij meldt ook dat de Europese Commissie de maatregelen in EU-verband ondersteunt. Ze zijn in lijn met de Europese richtsnoeren over green lanes: onbelemmerde doorgang van transport, dat als vitaal proces is aangemerkt. Ook daar is een document voor het reizen van bemanning gepubliceerd (onder annex 3).
Geen inspecties tenzij noodzakelijk
Het ministerie van I en W heeft de Nederlandse handhavers verzocht terughoudend te zijn comform het besluit van de CCR. Luijten: “Handhavers van ILT voeren geen inspecties op locatie meer uit tenzij daar noodzaak voor is. Noodzaak kan ontstaan bij specifieke meldingen/signalen waar sprake is van acuut risico, ongeval of ernstige marktverstoring.”
Rijkswaterstaat doet er ondertussen alles aan om de ligplaatsenproblematiek in goede banen te leiden. Nu meer schepen stilliggen bij gebrek aan lading, ervaart de binnenvaart het tekort aan ligplaatsen meer dan anders. “De ligplaatsbezetting wordt dagelijks gemonitord zodat afwijkingen tijdig waargenomen worden”, aldus Luijten. “Er is al besloten om zeer terughoudend te zijn met handhaving rondom de drie keer 24 uur bezetting. Samen met de verschillende regio’s wordt momenteel in kaart gebracht wat er nodig is aan aanvullende ligplaatsen en de daarbij behorende voorzieningen.”
De ASV spreekt haar waardering uit voor “de positieve stappen die hier gezet worden om de binnenvaartsector in deze moeilijke tijden te ontzien. Er wordt meegedacht met de binnenvaartsector.”
Verzekering
BLN-Schuttevaer heeft EBIS om opschorting van inspecties gevraagd. Dat zou minimaal vier maanden moeten gelden.
Het CBRB wijst erop dat scheepseigenaren die gebruik maken van de door de CCR ingestelde ontheffing om een certificaat of ander document te verlengen hun verzekeraar moeten informeren: “Dat er niet wordt vervolgd door de overheid in verband met verlopen certificaten, betekent niet automatisch dat u bij uw scheepsverzekering de volledige dekking blijft behouden.”
Coronadossiers
De binnenvaartorganisaties hebben op hun websites dossiers over corona, waarin ze alle nieuws en regelingen op een rijtje zetten.
https://www.bln.nl/dossiers/algemeen/corona
https://www.cbrb.nl/coronavirus
https://www.algemeeneschippersvereeniging.nl/corona-covid-19/