CBRB sluit aan bij protest vandaag: laat scheepshoorn horen

0

Vandaag (30 oktober) is de landelijke actiedag van de stichting Grond in Verzet. Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart steunt het protest: “De stikstof- en PFAS-impasse raakt ook de binnenvaart en daarom is het van groot belang dat de binnenvaart aansluit bij deze landelijke actiedag.”

De brancheorganisatie roept scheepseigenaren op om uur met hun hoorn een signaal af te geven, om te laten horen “dat we door het hele land actie voeren”. De scheepshoorns zouden moeten klinken om 10.00 uur (bij de aftrap van de manifestatie in Den Haag), maar ook om 11.00 en 12.00 uur.

Vervoer van bouwstoffen

De actiedag is georganiseerd om aandacht te vragen voor de wettelijke en politieke impasse die is ontstaan rond het Programma Aanpak Stikstof (PAS) en nieuwe normen voor PFAS in de grond. “Een impasse die veel schade oplevert voor ondernemingen die hierdoor getroffen zijn”, stelt het CBRB. “Het grootste deel van het transport van de bouwstoffen in Nederland wordt door binnenvaartschepen verzorgd. Het water staat vervoerders van bouwstoffen en grond aan de lippen. Het vervoer over water van bouwmaterialen in Nederland, maar ook daarbuiten ligt de afgelopen weken op veel plaatsen stil.”

Naast het protest wil het CBRB benadrukken dat de binnenvaart een bijdrage kan leveren aan de stikstofproblematiek. Door de lage emissie per tonkilometer bij vervoer over water komt er minder stikstof in de lucht.

Landelijke actiedag

Onder de slogan ‘Nederland staat op slot, politiek trek ’t vlot’ hebben meer dan dertig branche- en ondernemersorganisaties van VNO-NCW en MKB-Nederland zich aangesloten bij de landelijke actiedag op 30 oktober van de stichting Grond in Verzet. De organisaties hebben samen een manifest gemaakt dat ze vandaag willen aanbieden aan de verantwoordelijke ministers, minister-president Mark Rutte en provincie- en gemeentebestuurders.

Publieksvriendelijk

Voor de branche- en ondernemersorganisaties die mee doen aan de landelijke actiedag is een belangrijke voorwaarde dat de actie publieksvriendelijk verloopt en niemand tot overlast is.

Het CBRB stelt er een aantal voor aan zijn leden. Naast het blazen van scheepshoorn kan men bijvoorbeeld varen met een knoop in de vlag: “Immers brengt de regelgeving ons in de knoop (de “vlag in sjouw” bedoeld als noodsignaal, vertaald naar Nederland zit in nood)”. Of anders de vlag omgekeerd in de mast te hangen, “omdat Nederland met deze regelgeving op zijn kop staat”.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.