- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwCatharina in de goede richting

Catharina in de goede richting

- Advertentie -

Delen

De Catharina heeft een Franse lelie op de brug. “Baden Powell zag in de lelie het kompasnoorden benevens kracht en saamhorigheid, als een wijzer in de goede richting. Bovendien zit de C van Catharina er dubbel in”, aldus kapitein/mede-eigenaar Remy van den Berg, en Catharina is als moeder nu eenmaal een belangrijke dame in zijn leven. Zij kreeg de eer het naar haar genoemde schip op 18 december in Werkendam te dopen. RuudTrans regisseert de lading voor Catharina Tankvaart BV en Henk van Gils, voer – zoals bij EuroMaritime gebruikelijk – de eerste kilometers alvorens de overdracht een feit was.

Architect
Aan dek komen we Ebe Nouwen tegen, één van de eigenaars. Ebe gidst ons met gepaste trots over het schip en vertelt dat het mts Catharina in Turkije is gebouwd, onder de supervisie van Marcel Roodhart en Frank Galle van EuroMaritime Shipbuilding. Afbouw van de 135 x 11,40 meter en 4521 ton grote easy chemical-tanker van het type ‘New Expierence’ nam De Waal Machinefabriek voor zijn rekening.
Dat bedrijf produceert en repareert sinds 1938 alles wat te maken heeft met voortstuwen en manoeuvreren. De core business is gelegen in eigen producten als schroefasinstallaties, schroefas-seals, stuurmachines, roeren en autokranen. In de afbouw van casco’s is de Waal een sterke speler in de business.
De manier van constructie aan boord, materiaalgebruik en wat slimmigheidjes duiden op ervaring en liefhebberij. De architect hiervan is Remy van den Berg: “We hebben de goede dingen van vorige schepen waar ik op voer, meegenomen. Het bestek laat veel keus, Galle en Roodhart hebben heel duidelijk aangegeven: ‘Wat we doen is een schip bouwen en dat moet naar jullie zin zijn.’ Als we iets van roestvaststaal, een speciale constructie of voor ‘het-oog-wil-ook-wat’ wilden laten maken, werd de Firma Oonincx aangesproken, met wie in overleg alles kon.”
Remy van den Berg begon achttien jaar terug in de tankvaart. Van mensen als André Nieman en Rinus van Strien heeft hij maritieme interesse meegekregen. “Ik was in goede handen; we zijn nog vrienden”, zegt Remy.

De lessenaar is vervaardigd uit staal, in antracietkleur gecoat en afgewerkt met chique teakhout. (foto’s Johan de Witte)

Stootvaste lessenaar
De Catharina heeft veertien tanks en een gelijk aantal Marflex deepwell-pompen. We nemen de functionele machinekameringang boven op het roefdek en staan even later tussen twee 1640 pk sterke Caterpillars (3512). Het is er machinist-proof in orde tot onder de platen en elektrisch geïnstalleerd door Van Tiem.
We klimmen naar de brug die 2,50 meter boven het roefdek staat. Werkendammers willen van de Beatrixhaven ‘a centre of maritime exellence’ maken. Het panoramisch uitzicht vanuit de Catharina-stuurhut leert je dat de haven dat al is en doet je versteld staan van al het maritieme wat Werkendam te bieden heeft.
Neem zo’n lessenaar in deze stuurhut: vervaardigd uit staal, in antracietkleur gecoat, afgewerkt met chique teakhout en ingevuld met Radio Holland-apparatuur. Een schitterende, stootvaste lessenaar met rondingen die normaliter in staal niet voorkomen.

Gezelligheid
De woning is door Johan de Leeuw betimmerd en verbaast door zijn ruimtelijkheid. De uitgekiende warme kleurschakeringen, afgewisseld met hout en kunststof, dragen hieraan bij.
Er zijn drie ingangen. De natte ruimte met wasgelegenheid en douche/toilet is bereikbaar via het achterdek en dat houdt de overige verblijven schoon. Indeling van de verblijven en zes slaapkamers rond de schacht is leuk en vooral comfortabel. Remy: “Op je woon- en werkplek moet je het met de jongens naar je zin hebben. Gezelligheid is hierbij onmisbaar.”

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -