Boskalis en zijn medeaandeelhouder KS Investments (Keppel) verkopen hun havensleepactiviteiten in Singapore en Maleisië aan Rimorchiatori Mediterranei. Het gaat om KST (Keppel Smit Towage) en Maju Maritime.
De verkoop volgt op het strategisch besluit dat Boskalis in 2019 nam om zijn havensleepactiviteiten af te stoten. In dat jaar werden de belangen in Saam Smit Towage en Kotug Smit Towage al afgestoten.
Op basis van de overeenkomst met Rimorchiatori Mediterranei verwacht Boskalis circa 80 miljoen euro te ontvangen voor zijn belang van 49 procent. De transactie wordt naar verwachting in het eerste halfjaar van 2022 afgerond, onder voorbehoud van de goedkeuring van lokale toezichthouders in Singapore.
58 sleepboten
KST werd in 1991 opgericht als een joint venture tussen Keppel en Boskalis’ dochteronderneming Smit. Het bedrijf heeft zich ontwikkeld tot een van de grootste aanbieders van havensleepdiensten in Zuidoost-Azië. KST beheert een vloot van 58 sleepboten die actief zijn in Singapore en via een joint venture in Maleisië.
Rimorchiatori Mediterranei is een dochteronderneming van de Rimorchiatori Riuniti Group. De maritieme dienstverlener heeft zijn hoofdkantoor in Genua. Het Italiaanse bedrijf beheert een vloot van meer dan 100 sleepboten in ruim havens en heeft ongeveer 900 mensen in dienst.
Boskalis koopt en verkoopt weer mensen weg zo hebben het ook bij smit gedaan