- Advertentie -
- Advertentie -

Boeren

- Advertentie -

Delen

Na de actie van de boeren gaat het roer driemaal om. Kijkend naar de tractoren op de snelwegen bedacht ‘Den Haag’ dat de maximumsnelheid nog wel wat verder omlaag kan.

Persoonlijk vind ik dat alleen elektrische auto’s harder dan 130 moeten kunnen rijden. Ik denk dat je dan helemaal geen ander (belasting)voordeel voor de aanschaf van auto’s met een stekker hoeft te bieden. Wie wil er dan nog in zo’n trage benzinebak rijden?

Er was een tijd dat boeren en schippers over één kam werden gescho­ren. Die tijd is voorbij. Boeren ver­oorzaken recordfiles en de schippers lossen ze op. Gaandeweg zijn schippers voorbeeldige modelburgers geworden. In het verleden gingen ze weleens dwarsliggen of ze ontdekten dat ze samen sterker waren en de waterweg konden blokkeren. Met de schaalvergroting in de binnenvaart werden de blokkades almaar kleiner, tot ook die werden opgelost. Waar de boeren inmiddels volop in de vuurlinie liggen als de boze producenten van ammoniak – ook een oplosmiddel, maar niet voor problemen – varen schippers ontspannen en wel in de luwte.

Inmiddels snapt zelfs een minister dat de bootjes goed zijn voor het milieu. Als ze al niet schoner zijn, bezorgen ze zeker minder overlast. Het is een beetje zoals een vliegveld op een eiland in de zee aanleggen. Voor het milieu helpt het geen zier, maar de overlast neemt met sprongen af, want er wonen geen mensen in de zee. Dus uitbreiden die handel. Na ons de zondvloed. Of een stijgende zeespiegel, what’s in a name?

De boeren boos naar Den Haag, zoekend naar Carola, zonder Yvon Jaspers. Veel sympathiebetuigingen voor de boeren, maar als je echt een beter imago wilt, moet je geen files veroorzaken.

De binnenvaart heeft bedacht dat al dat geprotesteer een moeilijk imago oplevert. Dat moest anders. En nu luisteren we braaf naar het advies van Cora. De minister begrijpt dat een schip langer meegaat dan een vrachtauto waardoor innovatie niet echt vlot gaat. Ze lost dat op: ga samenwerken. Hmm, dus als je een schip samen exploiteert, gaat het minder lang mee. “Je hoeft een schip niet te kopen, je kan het ook leasen.”

Voor welk probleem is dat een oplossing? De ambtenaar die dat bedacht heeft, verdient de ‘Schiphol-in-zee-prijs’. Het wordt misschien tijd om een autistische, Zweedse tiener langs het ministerie te sturen. Het helpt niets maar die zegt waar het op staat. Die komt tenminste niet aan met nonsens over ‘klaar zijn voor de toekomst’ en dat ‘de binnenvaart de slag van schip naar keten moet maken’. Cora heeft ergens een klok horen luiden. De klepel is zoek.

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -