De digitale wereld om ons heen is continu in beweging. Stonden de (vak)bladen enkele jaren terug vol over blockchain als platform voor de logistiek van de toekomst, de laatste maanden is de term AI (artificial intelligence) koploper waar het gaat om de digitale trend van het moment.
In de basis is de digitale revolutie een interessante beweging, ook voor de binnenvaart. Er zitten best voordelen aan het digitaal uitwisselen van informatie en het vervangen van bijvoorbeeld papieren documenten door datasets. Voor de binnenvaartsector kan dit leiden tot efficiëntere processen, betere traceerbaarheid en lagere administratieve lasten.
De uitdaging ligt echter wel in het grootschalig implementeren van dergelijke innovaties in de logistieke ketens van de binnenvaart. Ketens met vaak een veelvoud aan betrokken partijen en met meestal een internationaal of zelfs een intercontinentaal karakter om de lading van A naar B te verplaatsen.
Toch is de implementatie niet het grootste zorgpunt binnen deze beweging. In de kern draait het hier om het goed regelen van data-eigenaarschap, de autorisatie en de authenticatie binnen de digitale systemen van de toekomst, ook in de binnenvaart.
Partijen zullen ook met elkaar moeten afspreken welke data voor het grotere geheel en welke data ‘onder voorwaarden’ beschikbaar worden gesteld aan het systeem. We zien helaas ook hier weer het effect dat, vooruitlopend op de muziek, bij sommige schakels reeds het ‘betalen voor’ prevaleert.
Rondom deze thema’s zullen toch echt alle neuzen dezelfde kant op moeten staan, willen dergelijke innovaties een stevige voet aan de grond gaan krijgen. De waarde van data voor de toekomst is helder, maar niet elke bit hoeft direct te veranderen in een gouden bite. Ook niet in de binnenvaart.