Binnenvaart ziet accijns op gasolie niet zitten

0
schepen opvarend op de Nieuwe Maas bij Rotterdam
Invoering van accijns zou de lasten eenzijdig bij de schippers leggen. (foto Tekst & Toebehoren)

Invoering van belasting op gasolie maakt de binnenvaart niet groener. Dat stelt Koninklijke BLN-Schuttevaer in een reactie op het Fit For 55-pakket van de Europese Commissie, bedoeld om de CO2-uitstoot in 2030 met 55 procent te verlagen. Het CBRB geeft aan dat zo’n belasting verboden is als gevolg van de Akte van Mannheim, die de vrije Rijnvaart garandeert. Daardoor is er ook nooit eerder accijns geheven op gasolie voor de beroepsvaart.

“Als geen ander is de binnenvaart ervan overtuigd dat de uitstoot van CO2 en het gebruik van fossiele brandstoffen omlaag moet om de groene doelstellingen van 2050 te halen” stelt BLN-Schuttevaer op sociale media. “Bij de huidige voorstellen van de Europese Commissie in het kader van Fitfor55 hebben we echter een aantal kanttekeningen.”

BLN-Schuttevaer plaatste een video met argumenten tegen de accijns op social media.

Vooral het voorstel van de Europese Commissie om een minimumbelasting van 0,04 euro per liter gasolie in te voeren, krijgt kritiek vanuit de binnenvaart. Prijsmaatregelen zouden nauwelijks werken volgens BLN-Schuttevaer. Dat zou de lasten eenzijdig bij de schippers leggen. En overstappen op alternatieve brandstoffen is geen optie, want de nieuwe technieken zijn nog niet (voldoende) beschikbaar.

Als het vervoer over water duurder wordt door de belasting, zorgt dat ervoor dat de binnenvaart minder aantrekkelijk wordt. Dat is in strijd met het beleid (zowel van Nederland als de Europese Unie) om een modal shift van de weg naar het water en spoor te bewerkstelligen.

Vergroeningsfonds

Ook het plan om de opbrengsten van de accijns voor een vergroeningsfonds te gebruiken, krijgt de handen niet op elkaar bij BLN-Schuttevaer. Uit dat fonds zouden scheepseigenaren steun kunnen krijgen als ze investeren in schonere motoren en technieken. Dat is onnodig “rondpompen van sectorgeld”, vindt de binnenvaartorganisatie, en “vermindert de ruimte voor ondernemers om te vergroenen”.

Daar komt bij dat de sector slechte ervaringen heeft met verplichte binnenvaartfondsen, stelt BLN-Schuttevaer, doelend op de sloop- en de oud-voor-nieuw-regeling uit de jaren 90. De belangenbehartiger pleit ervoor vast te houden aan het beleid en reeds gemaakte afspraken. Met name die in de Nederlandse Green Deal, die moeten leiden tot een nagenoeg CO2-vrije binnenvaart in 2050. De vergroening moet “veilig, haalbaar en betaalbaar” gebeuren, vindt BLN-Schuttevaer.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.