De tweede editie van de Antwerp Inland Navigation School (AINS) van de Universiteit Antwerpen vond volledig digitaal plaats. Hierdoor namen meer varende ondernemers eraan deel. Voor de universiteit is dit een goede aanleiding om in 2022 een ‘blended’ editie te organiseren. Verder wordt de AINS een officieel keuzevak binnen de opleiding Maritieme Wetenschappen.
Edwin van Hassel, Christa Sys, Thierry Vanelslander en Edwin Verberght van het Departement Transport en Ruimtelijke Economie zijn de drijvende krachten achter de AINS. “Als universiteit organiseren we al langer om de twee jaar de Antwerp Rail School”, aldus Edwin van Hassel. “Om ook de binnenvaart steviger op de kaart te zetten, hebben we in 2018 de eerste Inland Navigation School gehouden.”
Diepgang
Tijdens de tweede editie, die van 25 tot en met 29 mei plaatsvond, werden dagelijks presentaties, debatten en workshops aangeboden. Ze gingen onder meer over innovatie, marktwerking, beleid, verduurzaming en financiering in de binnenvaart.
25 personen hebben het volledige programma gevolgd. Van Hassel: “Qua groepsgrootte is dit ideaal voor de interactie tussen docenten en deelnemers. Voor de Antwerp Rail School hebben we ongeveer hetzelfde aantal vaste deelnemers. Er zit zelfs een limiet op om de diepgang en netwerkmogelijkheden te kunnen borgen.”
Meer vrouwelijke deelnemers
Dat het programma ditmaal vanwege COVID-19 digitaal moest plaatsvinden, had als prettig neveneffect dat voor het eerst ook varende ondernemers deelnamen. Verberght: “We hadden ook meer jonge en vrouwelijke deelnemers. Zo heeft Wendy Hermans ons een virtuele rondleiding gegeven op het mvs Elysium.”
Van Hassel: “Universiteits- en overheidsmedewerkers maar ook consultants hebben veel theoretische kennis van de sector, maar vaak wat minder voeling met de praktijk. Voor hen is de interactie met varende ondernemers dan ook zeer waardevol. Anderzijds is het voor schippers belangrijk te weten wat er in de wetenschap en op overheidsvlak speelt. Daarom denken we al na over een ‘blended’ editie in 2022 waarbij we de varende ondernemers via een livestream kunnen verbinden met de collegezaal.”
Academisch niveau
Zowel de Rail School als de Antwerp Inland Navigation School worden vanaf volgend academiejaar een officieel keuzevak binnen de opleiding Maritieme Wetenschappen. Van Hassel: “Op die manier kunnen we studenten vroegtijdig in contact te brengen met het Havenbedrijf, de CCR, overheden, vaarwegbeheerders en andere instanties die voor de binnenvaart relevant zijn.”
Verberght: “Voor de professionaliteit van de sector is het belangrijk om ook op academisch niveau mensen te hebben met kennis van de materie. Toen ik zelf in 2006 Maritieme Wetenschappen studeerde, kwam binnenvaart binnen de opleiding nauwelijks aan de orde. Daar is gelukkig sindsdien verandering in gekomen.”
Leerstoel
Begin dit jaar richtte Universiteit Antwerpen samen met Van Moer Logistics de Leerstoel Dennie Lockefeer op voor onderzoek, onderwijs en dienstverlening in de binnenvaart. Dit ter nagedachtenis van de op 42-jarige leeftijd gestorven voormalige CCO van Van Moer Logistics.
Ook bouwde de universiteit in opdracht van de Vlaamse Waterweg een kostprijsmodel voor binnenvaartondernemers. Dit is onlangs uitgebreid met een component voor autonoom varende schepen. Van Hassel: “We zijn momenteel
betrokken bij de twee grote Europese onderzoeksprojecten NOVIMOVE en NOVIMAR. Hierdoor kunnen we onze binnenvaartkennis blijven uitbouwen, verwerken in wetenschappelijke output en terugvertalen naar ons onderwijs. Op die manier krijgen onze studenten kennis mee over ketenoptimalisatie en andere actuele ontwikkelingen in de binnenvaart.”
Met wat of wie worden de theorieën afgetoetst. Ik denk dat er ook ingenieurs zijn. Met binnenvaartbloed om dit eens te bevragen
Ik vind het steeds ongelooflijk.dat men een model opmaakt Maar dat het toch technisch wat rammelt.