Het transport van een nieuwe brugkraan van de Chinese producent ZPMC voor stuwadoorsbedrijf OBA in de Amsterdamse Westhaven trok donderdag 21 juli nogal wat bekijks. Honderden mensen zochten een plekje langs het Noordzeekanaal om het Chinese transportschip Zhen Hua 26, met aan boord twee grote brugkranen, te zien op zijn weg van de grote sluis in IJmuiden naar Amsterdam.
(foto E.J. Bruinekool Fotografie)
Veiligheidsmaatregelen
De Zhen Hua 26 is 233,60 meter lang en 44,05 meter breed. Vanwege deze bijzondere afmetingen besloot Haven Amsterdam extra patrouillevaartuigen in te zetten voor de begeleiding van het transport. Tijdens de reis over het Noordzeekanaal naar de Westhaven golden bijzondere beperkingen en veiligheidsmaatregelen voor de scheepvaart. Sleepboten verleenden assistentie en vletterlieden zorgden voor het meren en ontmeren van de Zhen Hua 26.
Vier kranen
Het schip waarop de kraan werd vervoerd, was uit Shanghai vertrokken met aan dek vier kranen. De Zhen Hua 26 is vervolgens naar Brazilië gevaren en heeft daar twee containerkranen gelost. Na levering van de kraan aan OBA in de Westhaven is het schip doorgereisd naar Zeebrugge.
(Evert Bruinekool)
Kenmerken kraan:
– Hefvermogen: 60 ton
– Grijperinhoud: 38 m3
– Eigen gewicht grijper: 20 ton
– Piekcapaciteit: circa 3.500 ton/uur (kolen)
– Gewicht kraan: 2.150 ton
– Overspanning: 19,38 meter
– Hoogte: circa 65 meter (klap afgetopt)
– Hoogte: circa 90 meter (klap opgetopt)
– Geïnstalleerd elektrisch vermogen: 3.000 kiloWatt