Doopvrouw Zsuzsanna Kóbor en partner van Jerry van Dodewaard vindt een schip dopen een grote eer, maar ook heel spannend. Het is 30 april haar eerste en ze heeft als opdracht: in één keer! Ze neemt het lint en weet zich in Hardinxveld-Giessendam door velen nauwlettend gevolgd. ‘Ik doop u Barney en wens u en uw bemanning een behouden vaart.’
Dan bruist de champagne langs de boeiing. Een trotse smile, waarop een donderend applaus voor Zsuzsanna. Hierna bieden de Tug and Workboat company Herman SR. BV en Damen Shipyards Hardinxveld hun gasten zoals gebruikelijk: toost, speeches, dinerbuffet en entertainment.
Bij elk nieuwbouwschip (inmiddels de negende) dat Jack van Dodewaard bij Damen Shipyards bouwt, is het traditie dat klanten, medewerkers, leveranciers en familie worden uitgenodigd. De gastenlijst telt bijna 400 feestgangers. Moeder Corrie van Dodewaard is altijd de onbetwiste eregast!
Het is een onderscheidende, stabiele 30,02 x 13,46 x 3,20 meter grote workboat die brancheconform is uitgerust met kingsize kranen en 3 x C18 Caterpillar Acert die 30 ton bollard pull op de klok zetten en met 30 cbm brandstof en 15 cbm drinkwater aan boord nog geen 1,80 meter diep ligt.
Beest van een boot
Aanvankelijk stond 27 meter op tekening, echter de kiel was amper gelegd toen de werf belde met de opmerking: ‘Als we deze afmeting aanhouden, wordt de diepgang met gebruikelijke equipment zo’n 21 centimeter meer dan de eis van 1,80 meter.’ Jack van Dodewaard heeft de reputatie om zijn schepen niet summier uit te rusten zodat in praktijk het streven van 1,80 tot dusver een illusie bleef. Ditmaal was de eis hard! Dus groter dat casco. Het werd overeenkomstig berekening 3 meter langer.
Het gevolg is een “beest” van een boot die in stroomgebieden vroeg op tij de geul in kan of de plaat op en bij eb lang kan doorgaan met werkzaamheden. Shoalbusters zijn beresterke lichtgewichten, die kunnen werken op geringe diepgang. Ze hebben hun kwaliteit en duurzaamheid bewezen en blijven daardoor waardevast in de wereldwijde baggerbusiness. Geen wonder als we naar de scheepsuitvoering, afwerking en materiaal kijken waar overduidelijk het duurzaam label van Damen Shipyards Hardinxveld aan hangt.
‘We leren van elkaar’
Jos van Woerkum directeur van de Shipyard: ‘Een dergelijk groot en gecompliceerd schip in vier maanden custom made afbouwen is voor alle medewerkers topsport. De engineering van de cascovergroting nam twee weken in beslag. Een groter schip vraagt ook bijkomende wetgeving, veiligheid, meer bemanning en hutten. Damen Shipyards Hardinxveld onderscheidt zich door helemaal mee te gaan met wensen van de klant. Het wordt er beter en mooier van met doelgerichte uitvoering maar vooral praktischer. Voor een klant als van Dodewaard bouwen we graag. Geen schip van hem is hetzelfde. Zijn praktische ideeën zijn altijd vernieuwend. We leren van elkaar.’
Jack van Dodewaard bepaalt de koers van de firma. De nieuwe generatie Chris en Erwin van Dodewaard participeren in het bedrijf met zes werkschepen. ‘Chris is technical manager en purchaser. Erwin is de commercial manager’, vertelt Jack. Zowel Chris als Erwin zijn ook vaste back-up aan boord van de schepen waar nodig. ‘Zelf vaar ik in schema op één van de boten.’
Zo vast als een eiland
Was het al lang een wens om zo’n groot schip te bouwen?
‘Nee, wel was het een wens om de diepgang onder de 1,80 te houden.’ En dat is uniek. Ook in het grote werkdek met een HS Marine Crane van 6.440 kilo op 17 meter onderscheidt deze Shoalbuster zich. De boot is geschikt voor towing, anchor handling, dredge support, supply, survey, windfarm support DSV, en wat bijzonder is bij dit type schip: een 4-point mooring-systeem!
Wat moeten we ons voorstellen bij dit systeem?
‘Hierbij liggen we als een trekponton op vier uitgezette ankers zo vast als een eiland en kunnen we op de lieren alles naar ons toe trekken. Dat is ongekend voor dit type schip.’
‘De Barney heeft meerdere troeven. Zo is alles vanuit de stuurhut bedienbaar. Een Inmarsat C VSAT zorgt voor communicatie en internet. Voor de middelste C18 Cat hebben we een Reintjes-koppeling die onder andere de DMT-towing winch aandrijft. Het is een lier die overbelasting van de sleepdraad voorkomt door een slipkoppeling- en ratelmechanisme.’
De brandstofcapaciteit is 135 m3 en die van drinkwater 40 m3. Er zijn twaalf slaapplaatsen en zeven hutten.
Groot feest
Het roer hebben Ron Vaneveld en Cees de Bruin in handen. Zaterdag gaat Cees op weg om in Wilhelmshaven een kabellegger te asssisteren. Ron heeft nog drie weken vrij van schema, hij komt net terug van het Suezkanaal. ‘We zijn daar met de Baloe aan het werk.’
Schiet het daar een beetje op?
‘“I am your friend”, zegt iedereen. Niettemin is de lokale werkmentaliteit nogal klimaatgevoelig.’
Waarom zo’n groot feest?
‘Omdat een nieuw schip uithalen een feestelijke gebeurtenis is. Als je werkt, en dat doen we in deze branche allemaal, verdien je zo nu en dan feestje. Het gaat om dankjewel zeggen aan medewerkers die aan het schip gewerkt hebben, maar ook om het ontmoeten of vriendschap onderhouden. Ooit kwam je elkaar ergens tegen en dat herhaal je hier. Wij vinden dat waardevol ofwel veel méér dan de prijs van het feestje!’