Antwerpen ziet “eerste tekenen van herstel”

0
De containeroverslag in Antwerpen in de eerste zes maanden nog een lichte stijging. (foto Port of Antwerp)

De goederenoverslag van Antwerpen is in de eerste jaarhelft met 4,9 procent gedaald ten opzichte van de eerste helft van 2019. Na een sterk eerste kwartaal kende de haven een terugval in de overslag van alle goederenstromen, uitgezonderd de containers. Inmiddels ziet Port of Antwerp de eerste tekenen van herstel.

De containeroverslag steeg in het eerste kwartaal, maar leed vanaf april door geschrapte afvaarten. Toch noteert de containeroverslag in Antwerpen in de eerste zes maanden nog een lichte stijging: 0,4 procent meer TEU’s dan in 2019.

Het aantal aanlopen van schepen daalde, maar dat werd gecompenseerd door gemiddeld meer volume per schip én ook nog extra aanlopen. Opvallende stijgers waren farma-producten, e-commerce en gezonde etenswaren.

Minder breakbulk

In het breakbulksegment hebben mondiale handelsperikelen al sinds half 2019 een negatief effect op goederenstromen. Dit resulteerde in een totale daling van 29 procent voor de periode januari-juni. Maar de overslag van ijzer en staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment, kende haar beste maand van 2020 in juni.

De automobielsector had het al moeilijk in 2019 door de invoering van strengere regels voor uitstoot van personenwagens in Europa en deze trend zette zich ook in 2020 door. Vanaf maart kwam daar de coronacrisis bij: minder uitvoer van nieuwe Europese wagens, minder aanvoer van nieuwe Aziatische wagens en stilstand in de tweedehandsmarkt door beperkingen in verplaatsingen. De totale roro-overslag daalde zodoende met 21,8 procent.

Afgenomen vraag naar energie

Terwijl de overslag van kolen in het eerste kwartaal nog groeide, kwam die in het tweede kwartaal tot stilstand. Dit zorgde voor een daling van de droge bulkoverslag van 13,1 procent tegenover vorig jaar. “Deze terugval is deels te verklaren door het groeiende aanbod aan groene energie waardoor er minder kolen nodig waren, deels door een verminderde vraag naar kolen vanuit de staalsector en deels door een sterk tweede kwartaal in 2019”, aldus Port of Antwerp. Meststoffen groeiden licht (+1%) vergeleken met januari-juni 2019.

Vloeibaar massagoed daalde met 7,5 procent ten opzichte van de eerste helft van 2019. Dat kwam door de combinatie van de coronacrisis en de wereldwijde prijzenoorlogen. Door de geleidelijke opheffing van de coronamaatregelen en het herstel van de olieprijs, steeg de doorvoer van brandstoffen in mei en juni.

Chemicaliën kenden ook een daling: 8,9 procent. Dat kwam voornamelijk door de verminderde vraag uit de automobielsector.

Barometer van de wereldeconomie

Port of Antwerp ziet de eerste tekenen van herstel en het aantrekken van de Europese economie. CEO Jacques Vandermeiren zei bij de presentatie van de halfjaarcijfers: “Port of Antwerp is een wereldhaven die het ritme van de Europese en de wereldeconomie volgt. De impact van het stilvallen van de globale supply chain door de coronacrisis is voelbaar geworden vanaf het tweede kwartaal en zal een effect hebben op de totale goederenoverslag dit jaar. Port of Antwerp houdt goed stand in de Hamburg-Le Havre-range doordat het in veel segmenten actief is, het niet afhankelijk is van één continent en door haar rol als grootste geïntegreerde chemiecluster in Europa.”

Antwerpens havenschepen Annick De Ridder: “Als haven van Antwerpen zijn we een belangrijke schakel in een keten tussen producenten en consumenten en op die manier een perfecte barometer van de wereldeconomie. Cruciaal zal zijn in welke mate het consumentenvertrouwen groeit. Als Antwerpse havengemeenschap bleven we honderd procent operationeel tijdens deze globale crisis en staan onze kennis en ervaring geboekstaafd als een gewaardeerd handelsmerk in de hele wereld.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.